
Tous droits réservés © Les Presses de l’Université de Montréal, 2015 Ce document est protégé par la loi sur le droit d’auteur. L’utilisation des
services d’Érudit (y compris la reproduction) est assujettie à sa politique
d’utilisation que vous pouvez consulter en ligne.
https://apropos.erudit.org/fr/usagers/politique-dutilisation/

Cet article est diffusé et préservé par Érudit.
Érudit est un consortium interuniversitaire sans but lucratif composé de
l’Université de Montréal, l’Université Laval et l’Université du Québec à
Montréal. Il a pour mission la promotion et la valorisation de la recherche.
https://www.erudit.org/fr/

Document généré le 17 juil. 2025 22:47

Meta
Journal des traducteurs
Translators’ Journal

Vagaries of News Translation on Canadian Broadcasting
Corporation Television: Traces of History
Kyle Conway

Volume 59, numéro 3, décembre 2014

Traduction et plurilinguisme officiel
Translation and Official Multilingualism

URI : https://id.erudit.org/iderudit/1028660ar
DOI : https://doi.org/10.7202/1028660ar

Aller au sommaire du numéro

Éditeur(s)
Les Presses de l’Université de Montréal

ISSN
0026-0452 (imprimé)
1492-1421 (numérique)

Découvrir la revue

Citer cet article
Conway, K. (2014). Vagaries of News Translation on Canadian Broadcasting
Corporation Television: Traces of History. Meta, 59(3), 620–635.
https://doi.org/10.7202/1028660ar

Résumé de l'article
Le présent article décrit une série de tentatives – toutes échouées – par les
réseaux anglais et français de la Société Radio-Canada de produire des
émissions de nouvelles traduites. Sur un premier plan, il examine les raisons
pour lesquelles la traduction journalistique paraît à des moments de crise
comme un outil pour résoudre certaines questions identitaires au Canada,
ainsi que les raisons pour lesquelles l’idée de produire des émissions de
nouvelles traduites n’est pas réalisée. Sur un deuxième plan, il considère un
dilemme méthodologique et épistémologique auquel les historiens doivent
faire face : que faire quand les documents qu’ils cherchent ne sont pas
conservés parce que les journalistes conçoivent la traduction d’une manière
différente ? Cet article recommande que les historiens se tournent vers des
« para-archives », ou des collections créées et conservées par des organismes
non-journalistiques, qui contiennent des descriptions des documents qui
n’existent plus. Ces para-archives peuvent fournir de quoi créer des récits
plausibles au sujet des intérêts contradictoires qui militent contre la
production d’émissions de nouvelles traduites. Elles peuvent aussi rendre plus
claire la manière dont les historiens produisent les catégories qu’ils emploient
pour définir leur objet d’étude.

https://apropos.erudit.org/fr/usagers/politique-dutilisation/
https://www.erudit.org/fr/
https://www.erudit.org/fr/
https://www.erudit.org/fr/revues/meta/
https://id.erudit.org/iderudit/1028660ar
https://doi.org/10.7202/1028660ar
https://www.erudit.org/fr/revues/meta/2014-v59-n3-meta01706/
https://www.erudit.org/fr/revues/meta/


Meta LIX, 3, 2014

Vagaries of News Translation on  
Canadian Broadcasting Corporation Television:  
Traces of History

kyle conway
University of North Dakota, Grand Forks, United States of America 
conway.kyle@gmail.com

RÉSUMÉ

Le présent article décrit une série de tentatives – toutes échouées – par les réseaux anglais 
et français de la Société Radio-Canada de produire des émissions de nouvelles traduites.
Sur un premier plan, il examine les raisons pour lesquelles la traduction journalistique 
paraît à des moments de crise comme un outil pour résoudre certaines questions iden-
titaires au Canada, ainsi que les raisons pour lesquelles l’idée de produire des émissions 
de nouvelles traduites n’est pas réalisée. Sur un deuxième plan, il considère un dilemme 
méthodologique et épistémologique auquel les historiens doivent faire face : que faire 
quand les documents qu’ils cherchent ne sont pas conservés parce que les journalistes 
conçoivent la traduction d’une manière différente ? Cet article recommande que les his-
toriens se tournent vers des « para-archives », ou des collections créées et conservées 
par des organismes non-journalistiques, qui contiennent des descriptions des documents 
qui n’existent plus. Ces para-archives peuvent fournir de quoi créer des récits plausibles 
au sujet des intérêts contradictoires qui militent contre la production d’émissions de 
nouvelles traduites. Elles peuvent aussi rendre plus claire la manière dont les historiens 
produisent les catégories qu’ils emploient pour définir leur objet d’étude.

ABSTRACT

This article describes a series of failed attempts by the English and French networks of 
the Canadian Broadcasting Corporation to present translated news. On one level, it is 
concerned with the impulse that prompts people during moments of crisis to suggest 
translated news as a solution to a problems related to Canadian identity and the reasons 
their suggestions to translate news programs are not acted upon. On a deeper level, it 
is concerned with a methodological and epistemological problem facing translation 
historians: what happens when the relevant documents are not preserved because jour-
nalists’ notions of translation differ from those of historians? It recommends that histo-
rians turn to “para-archives,” or collections created and preserved by non-news 
organizations, that contain descriptions of the documents journalists have not kept. 
These para-archives can provide evidence for the creation of plausible narratives about 
the competing interests shaping decisions not to produce translated news. They can also 
reveal how historians actively produce the categories they use to define their object of 
study.

MOTS-CLÉS/KEYWORDS

traduction journalistique ; Société Radio-Canada ; Canadian Broadcasting Corporation ; 
historiographie ; archives ; Newsworld ; Réseau de l’information
news translation; Canadian Broadcasting Corporation; Société Radio-Canada; historiog-
raphy; archives; Newsworld; Réseau de l’information

01.Meta 59.3.final.indd   620 2015-01-26   4:22 PM



vagaries of news translation on cbc television    621

1. Introduction: history and news translation

In this article, I describe a series of attempts to bring translated news in various forms 
to Canadian Broadcasting Corporation television.1 They span five decades, from the 
early 1960s to 2012, and they all failed. On one level, I am presenting a case study 
concerned with two things: the impulse that prompts people to suggest translated 
news as a solution to a problem and the reasons their suggestions are not acted upon. 
In this way, I help fill an empirical gap in translation history, where the news has 
been largely neglected (O’Sullivan 2012).2

At a deeper level, I am also concerned with the implications of this case study 
for the field of translation history. It presents a specific set of challenges: it is not a 
history of translation but of an institution where translation sometimes takes place. 
Moreover, the Canadian Broadcasting Corporation is largely indifferent to translation 
as such: its news organizations, as well as individual journalists themselves, tend to 
treat linguistic re-expression as one tool among others that allow them to report 
stories in professionally responsible ways. Finally, it is a history about unrealized 
potential where no one at the Corporation preserved records of its attempts to develop 
new programs or incorporate translation into its existing programs, at least not in a 
searchable archive. This leaves historians in a difficult situation and draws attention 
to the fact that we do not merely find objects of study; instead, by asking questions 
with specific ends in mind, we actively produce the categories we use to identify the 
objects we want to describe. Thus this case study raises questions about archives and 
the relations of power that influence their construction.

I divide this article into three parts. First is a description of the reflexivity that 
has come to characterize approaches to translation history, with an emphasis on how 
scholars produce their objects of study through the questions they ask. Second is a 
list of proposals punctuating the history of Canadian television and the contexts in 
which they were made. It is likely an incomplete list because it relies on off-hand 
comments that were documented largely by accident. Third is an account of the 
single case of a well documented proposal. It describes efforts between 1989 and 1994 
to provide subtitled versions of Le Téléjournal from the Corporation’s French-
language network and various programs from its English-language network on its 
all-news cable networks Newsworld and the Réseau de l’information. Canada was 
working through an existential, constitutional crisis, where Quebec wanted a recog-
nition of its special place in Canada that the rest of Canada was not willing to grant. 
The nature of the crisis was also the proposal’s undoing: to many journalists in 
Quebec, the proposal seemed to represent a danger that English-Canadian journal-
ists would have too much influence in programs aired on their province. 

In effect, this article is about paths not followed. It is not about how or even why 
a specific form of translation is performed, but instead the very conditions that make 
such translation possible or, ultimately, impossible.

2. Silence in the archive: What is the object of study?

In the last two decades, the field of translation studies has grappled with what Carol 
O’Sullivan calls “methodological self-questionings about how we do or should carry 
out historical work in translation […]” (2012: 132). No longer does the historical 
object appear as given, as terms such as “source” and “target text” seem to imply. 

01.Meta 59.3.final.indd   621 2015-01-26   4:22 PM



622    Meta, LIX, 3, 2014

Instead, scholars have begun to ask how the categories they use to define their objects 
of study are themselves shaped by historical circumstances.

Recent work in translation history has been marked by two theoretical moves 
relevant to my purposes here. The first is a shift in emphasis from translations to 
translators. In Method in Translation History, for instance, Anthony Pym argues that 
the “central object should be the human translator” and that historians should ask 
why a certain time and place produce translators, what contexts they work within, 
and how translation historiography – the work performed by historians – “address[es] 
problems affecting [historians’] own situation” (1998: ix-x). He is concerned, in the 
final analysis, with the forces that limit the range of options available to translators 
and influence the choices they make.

The second move, which works in tandem with the first, is an expansion of ideas 
of what constitutes translation. Lieven D’hulst (2010), for instance, posits eight ques-
tions historians should ask: who is a translator? What is translated? Where is it 
published, and by whom? Who aids translators? What motivates translators to create 
translations? How are translations made? When are they made? And finally, what 
are their effects? Such questions do not presuppose their object. In fact, they force 
historians to examine the methodological tools at their disposal. The categories they 
use to define their objects of study are not universal, despite their appearances. On 
the contrary, they too are products of historical circumstances (see Werner and 
Zimmerman 2003). This reflexive move allows D’hulst to ask about forms of transfer 
(or movement and transformation of texts) that might not be readily recognized as 
translation in a strict sense. In his study of the evolution of print culture in nineteenth 
century Belgium, for instance, he observes

partial quotation of critical texts originally published in French journals; full reproduc-
tion of articles (often without mentioning the source); parody, pastiche and imitation 
of French poems; edited versions of Belgian medieval texts; and translation from 
Flemish and German. (2012: 146)

The question of object is especially pertinent in the case of news translation. We 
must ask two distinct but related questions: what is news translation, and what do 
scholars of news translation take as their object of study? Esperança Bielsa and Susan 
Bassnett (2009) begin to answer the first question in their examination of news agen-
cies such as Agence France Presse and Reuters, which have developed efficient ways 
to write and distribute stories to a range of audiences divided along geographic, 
cultural, and linguistic lines. Journalists frequently adapt stories from one language 
to another, a process that goes beyond translation in a strict sense to include the 
revision of headlines or leads, the elimination or addition of information to suit 
audiences’ cultural competencies, or the reordering of paragraphs (Bielsa and 
Bassnett 2009: 64). In fact,

[w]hen journalists talk about ‘translation,’ they tend to be thinking of what others 
might term ‘literal translation,’ and […] some of the views expressed by people who 
prefer to call themselves ‘international journalists’ rather than translators reveal that 
the way in which they conceive of translation is very different from the way in which 
linguists or language teachers might. Information that passes between cultures through 
news agencies is not only ‘translated’ in the interlingual sense, it is reshaped, edited, 
synthesized and transformed for the consumption of a new set of readers. (Bielsa and 
Bassnett 2009: 1-2)

01.Meta 59.3.final.indd   622 2015-01-26   4:22 PM



But the rewriting of stories does not exhaust “news translation” as a category; 
linguistic re-expression takes place at many more points in the production of a news 
story. It can take place during the process of news gathering, where reporters enlist 
the help of “fixers” who introduce them to sources and act as linguistic and cultural 
interpreters (Goldscheider 2004). It can also occur during the writing stage, where 
reporters compile their sources into a coherent story. It often concludes with “transe-
diting,” to use Karen Stetting’s frequently cited term, where editors “improve clarity, 
relevance, and adherence to the conventions of the textual type in question” (Stetting 
1989: 372; see also van Doorslaer 2010b). As a result, many of the usual terms of 
translation studies (such as “source” and “target text”) do not necessarily apply. Luc 
van Doorslaer (2010a) describes this state of affairs as the result of the “double exten-
sion of translation in the journalistic field.” Borrowing from Roman Jakobson, he 
argues that news translation involves intralinguistic and intersemiotic (in addition 
to interlinguistic) translation, but beyond that, it also involves “the combination of 
a (barely reconstructable) multi-source situation with a highly pragmatic use of 
translation in potentially all three fields as described by Jakobson” (2010a: 181). What 
is extended first is the idea of translation, beyond its common-sense notion of inter-
linguistic transfer; what is extended second is the idea of the object of Translation 
Studies, beyond notions of source and target texts. The result is a wide range of pos-
sibilities of the modes and degrees of translation, as well as the actors who perform 
it, as Table 1 illustrates:3

Table 1
Piecemeal and full translation in print/internet and television news

Print/internet Television
Piecemeal 
translation

What is 
translated?

quotations in 
language 
reporter 
does not 
speak

quotations, 
document 
excerpts, 
other news 
stories in 
language 
reporter 
speaks

speech in language 
reporter does not speak

speech, document 
excerpts, other news 
stories in language 
reporter speaks

What form 
does 
translation 
take?

quotations 
incorporated 
into story

quotations, 
documents, 
etc., 
incorporated 
into new 
story

paraphrases 
or voice-
overs

subtitles paraphrases 
or 
voice-overs

subtitles

Who 
performs 
translation?

reporter in 
consultation 
with “fixer” 
who speaks 
local 
language

reporter reporter in 
consultation 
with “fixer” 
who speaks 
local 
language

reporter, 
“fixer,” 
and tech- 
nician 
who adds 
subtitles

reporter/ 
anchor

reporter/ 
anchor 
and 
technician 
who adds 
subtitles

Full 
translation

What is 
translated?

entire articles entire stories or episodes

What form 
does 
translation 
take?

rewritten text subtitled stories or episodes

Who 
performs 
translation?

Reporter reporter and technician who adds subtitles

vagaries of news translation on cbc television    623

01.Meta 59.3.final.indd   623 2015-01-26   4:22 PM



624    Meta, LIX, 3, 2014

In other words, in answer to the second question, news translation does not 
present a ready-made object of study. Instead, its objects result from the interplay 
between the raw material to which scholars have access (not just individual stories 
but also websites, newspapers, programs, and so on, that contain some form of trans-
lated language) and the questions they ask. Different types of raw material provide 
answers for different types of questions, and scholars must find raw material that 
yields relevant data to analyze. For instance, much of the early work on news trans-
lation was concerned with journalists’ roles as cultural intermediaries. Scholars asked 
questions such as, how do journalists act as gatekeepers when they choose articles to 
translate (Fujii 1988)? What pressures affect bilingual reporters when they act as 
interpreters in live television news (Tsai 2005)? In these cases, the object of study was 
reporters themselves in the context of the workplace. For other examples, consider 
Table 2, which describes objects ranging from a single broadcast story to a broad 
corpus of print-based stories:

Table 2 
Research questions and their respective objects of study

Research questions Objects of study
How does subtitling register the subtle ways in 
which journalists are socially, historically, and 
culturally situated?

single controversial episode of a television 
news-magazine (Kang 2012)

How does one story in one language become 
multiple restructured stories in other languages?

corpus of all stories from a news agency’s website 
over the course of one day (Bielsa and Bassnett 
2009: 94-116)

How do journalists employ ideologically charged 
words?

corpus of stories from a range of internet sources 
about a specific historical event (Valdeón 2009)

How do viewers come to know people unlike 
themselves through television news?

corpus of televised stories about cultural “others” 
during a specific historical event that include 
snippets of translated speech (Conway 2011: 
104-157)

What does news translation reveal about the 
influence of English syntax on French? 

broad corpus of news agency dispatches about a 
range of topics translated in their entirety 
(McLaughlin 2011)

The approach I adopt here follows these trends in its emphasis on historically 
situated translators and its broad conception of the act of translation, but I ask a dif-
ferent type of question. First, I examine failed efforts to provide translations, broadly 
conceived. With one notable exception, detailed below, there are no texts to examine 
because they were never produced. Second, my concern rests more squarely on the 
nature of the evidence that makes historical claims possible. For that, I borrow from 
historian Michel-Rolph Trouillot, whose interest lies in the forces that shape how 
historians find and organize traces of evidence to construct historical narratives. 
Trouillot is especially interested in what is left out or, as he puts it, where “silences” 
enter the process of historical production. To that end, he identifies four crucial 
moments where silences are introduced:

the moment of fact creation (the making of sources); the moment of fact assembly (the 
making of archives); the moment of fact retrieval (the making of narrative); and the 
moment of retrospective significance (the making of history in the final instance). 
(1995: 26)

01.Meta 59.3.final.indd   624 2015-01-26   4:22 PM



In the case of the Canadian Broadcasting Corporation and translation, the most 
important silenced moment is that of fact assembly. While researching my book on 
translation in CBC and Radio-Canada news in the 1990s (Conway 2011), I discovered 
two things. First, although the CBC and Radio-Canada both have extensive video 
archives of their news programs, their archive of internal written documents is ad 
hoc, made up of items different people at different times thought were important, but 
without a clear guiding principle or any claim to exhaustiveness. In-house reports 
and production notes, when they still exist, are carefully guarded out of a concern 
that they might contain information (such as audience research) not intended for 
public consumption. Second, the archive, such as it is, is not indexed, and it is dis-
persed across Canada, although most documents about the national network are in 
Toronto, Montreal, or Ottawa. Finding items is a matter of luck or – what amounts 
to the same thing – of finding a reference librarian who knows the people who saved 
the document a researcher wants. But even then, gaps are common.

That such an archive had the potential to exist is clear from what we might call 
“para-archival” documents such as government reports that refer to internal 
Corporation documents. In other words, at one point, the sources existed, frequently 
in the form of memoranda or proposals from Corporation management about inno-
vations that might be had through translation, as the next section describes. Why 
did such documents not end up in an archive? One plausible explanation is that they 
simply did not seem important. Journalists at the Canadian Broadcasting Corporation, 
like those described by Bielsa and Bassnett (2009), tend to think of the category of 
translation in restricted terms. As a result, questions of translation are largely invis-
ible in the Corporation’s news departments. Discussions of translation are absent, 
for instance, from the CBC’s training manuals (Knight 2003; St. James 2002), its 
journalistic policy manual (CBC 1988), and its television style guide (Everton 1999). 
Why establish policies for something journalists usually don’t do (the wholesale 
rewriting of stories) or something they do as a matter of course (gather information 
from a variety of sources)? Instead, these manuals talk about how to tell compelling 
stories, how to make language more lively, or at an institutional level, how to deal 
with potential conflicts of interest.

The silence in the archive has a direct impact on the narratives historians tell 
about the Canadian Broadcasting Corporation (for instance, with respect to its role 
in Canadian nation-building). Translation is absent, and its absence is made all the 
more conspicuous by the various mandates given to the Corporation to represent 
Canada to Canadians of both major linguistic groups.4 Trouillot compensates for 
such silences, among other ways, by making them “speak for themselves”: he identi-
fies competing interests at each moment in the process of narrative creation and 
names the ways one set of interests wins out over another (1995: 27-30). In this way, 
he brings questions of power to the forefront and asks what stories we can tell if we 
pay attention to perspectives that have been obscured or suppressed.

This is the approach I adopt in the following sections. I look outside the 
Corporation’s limited archive to find specific instances where news translation 
appeared to offer a solution to problems Canada faced. To identify competing inter-
ests, I ask, what was the nature of the problems? Who felt they had a stake in the 
solutions? And how did one set of interests win out over the others?

vagaries of news translation on cbc television    625

01.Meta 59.3.final.indd   625 2015-01-26   4:22 PM



626    Meta, LIX, 3, 2014

3. Translation in Canadian news: a series of near misses

At its most basic, the logic underpinning most proposals for translated news looked 
like this: if translation made it possible for Canada’s diverse communities to share 
the same news, they would also come to share the same reference points, and, as a 
result, they might finally see eye-to-eye. So why not provide translated news?

Policy analyst David Eaves provides the most recent example in a 2012 article he 
wrote as part of a series called The Network: The CBC & Public Broadcasting: A 
National Conversation, published by the Toronto Star. The series came in response to 
the draconian budget cuts implemented by Stephen Harper’s Conservative govern-
ment, which affected the Canadian Broadcasting Corporation and many other orga-
nizations funded by Parliament. He wrote:

While a diverse media industry is a good thing, not one Canadian media outlet, be it 
in print, radio or television, endeavours to create a common set of priorities that can 
simultaneously engage all Canadians. Some may argue that such a task is impossible. 
Possibly. But if we are always working from different questions, premises, analysis and 
data sets, how can we reasonably expect to have a shared debate on public policy and 
politics? With no media identifying, prioritizing and analyzing the country’s collective 
challenges on behalf of the whole public, is it possible to have dialogue, engagement or 
even democracy?
Why not air a single broadcast simultaneously in English and in French? When the 
discussion is in French, subtitle or dub it in English. When it’s in English, subtitle or 
dub it in French. Let’s hear what French experts at [the Université du Québec à Montréal] 
are thinking. Let’s interview northerners in Inuktitut and subtitle or dub that as well. 
Moreover, why don’t we unify the editorial boards and compel them to develop a 
single Canadian news agenda – one that respects and engages regional differences?5

What Eaves appeared not to realize, however, was that his idea was not new. In 
fact, many people had proposed it before, from citizens testifying before the Royal 
Commission on Bilingualism and Biculturalism in the 1960s to the president of 
Canada’s broadcast regulator, the Canadian Radio-television and Telecommunications 
Commission (CRTC), in the 1990s. In each case, such proposals came at moments 
of crisis. In 2012, the crisis was existential: how could the Corporation justify its 
continued existence when viewers had so many other choices? 

In decades before that, the crisis related to Quebec. Each time the threat of 
Quebec separatism loomed on the horizon, someone would point out that Anglophones 
and Francophones were seeing very different news, a factor that perpetuated – and 
was perpetuated by – their mutual solitudes. In fact, the first mentions of translated 
news I have found come from the 1960s and coincide with the rise of the modern 
Quebec nationalist movement. For instance, Lester Pearson’s government responded 
to the threat of Quebec separatism by creating the Royal Commission on Bilingualism 
and Biculturalism (the B&B Commission) and giving it the mandate to “recommend 
what steps should be taken to develop the Canadian Confederation on the basis of 
an equal partnership” between the French and the English (Canada 1965: 151). In its 
preliminary report, it noted that “few programs are carried on both the English and 
French networks of the Canadian Broadcasting Corporation, and […] news, informa-
tion and opinion programs vary greatly between the two” (Canada 1965: 71).6 It also 
noted that some English-Canadians outside of Quebec “were very modest and frank 

01.Meta 59.3.final.indd   626 2015-01-26   4:22 PM



in admitting that they knew hardly anything about recent developments in the 
Province of Quebec. They blamed their ignorance on the failure of the mass media 
to do an adequate job of keeping them informed” (Canada 1965: 72).

In an unpublished study submitted to the B&B Commission, Neil Compton went 
still further in linking the media to what English Canada saw as the crisis of Quebec 
nationalism:

The fact that so many English Canadians are still pathetically asking “What does 
Quebec really want?” is a sign not merely of ignorance but of the extreme difficulty of 
communication across this particular cultural boundary. […] In truth, one can learn 
“what Quebec wants” only by entering imaginatively into the life of her people. The 
salvation of Canada may depend on the ability of a substantial minority of the English 
population to do just that. […] Here is an apparently natural task for the new media of 
communications. (1965: 12-13)

Later, he lamented that “we are astonishingly short of ‘cultural middlemen’ capable 
of explaining and interpreting French Canada to the rest of the country (and vice-
versa, for that matter)” (Compton 1965: 27).

The same year the B&B Commission released its preliminary report, there was 
a proposal at the Corporation to “create a national news service to be situated in 
Ottawa,” but as a CRTC report said more than a decade later, “though at first greeted 
with enthusiasm, [it] posed so many problems that it was abandoned” (CRTC 1977: 
60). The CRTC’s report does not say what techniques the service would have used 
(subtitles, dubbing, simultaneous interpreting, etc.), nor does it say whether the 
proposal was prompted by the B&B Commission. But another unpublished study 
submitted to the B&B Commission gives some sense of why it failed. One principal 
reason was the asymmetry in language skills between Francophone and Anglophone 
journalists, who bore the burden of translation differently: a greater percentage of 
Francophones were bilingual than Anglophones, and they were also more likely to be 
familiar with English Canadian culture than vice versa (Chartrand McKenzie 1967).

The threat of Quebec separatism led to another commission in 1977, just after 
Parti Québécois leader René Lévesque became the premier of Quebec on the promise 
of holding a referendum on sovereignty-association. That year, in response to the idea 
(advanced by Prime Minister Pierre Trudeau) that journalists at Radio-Canada were 
biased in favour of the separatist movement, the CRTC convened the Committee of 
Inquiry into the National Broadcasting Service and gave it the task of “inquir[ing] 
into the manner in which the CBC is fulfilling its mandate [to contribute to national 
unity], particularly with respect to public affairs, news, and information program-
ming” (CRTC 1977: 1). The committee described the situation between the English- 
and French-language networks as “cultural apartheid”: 

Each network’s lack of interest in the other part of Canada is reinforced by differences 
in outlook, spirit, and working methods between French- and English-speaking jour-
nalists. It is reinforced, even more, by a structural organization in the CBC that a 
well-known and respected CBC personality has trenchantly described as a “working 
model of how the country will fail.” (CRTC 1977: 55, 58)

The networks cooperated when producing stories about one-off events such as 
“elections, conventions, political debates, special events like [the 1967 International 
and Universal Exposition in Montreal], royal visits, investitures of the Governor-

vagaries of news translation on cbc television    627

01.Meta 59.3.final.indd   627 2015-01-26   4:22 PM



628    Meta, LIX, 3, 2014

General, [and] openings of Parliament,” but otherwise, “[i]n news and current affairs, 
there has been a failure to pool talent, equipment, and effort” (CRTC 1977: 60). 
Instead of recommending bilingual or translated news, however, the committee 
recommended that the English- and French-language services pay more attention to 
each other and work to cover a less divergent set of stories in a less divergent way, 
something they managed to do in the short term, but not the long term (Siegel 1979; 
de Bonville and Vermette 1994).

These “near misses,” especially from the 1960s and 1970s, raise two questions 
about competing interests and the history of news translation in Canadian broad-
casting. The first relates to translation itself. Why didn’t the Canadian Broadcasting 
Corporation create a program that used translation in some form to address 
Anglophones and Francophones at the same time? In part, Ottawa’s priorities 
shifted over the course of the B&B Commission’s inquiry. In its consultations with 
Canadians, the commission encountered a lot of resistance from people of non-
English and non-French origins who objected to the idea of biculturalism. As a result, 
the fourth volume of the commission’s report, called The Cultural Contribution of the 
Other Ethnic Groups, raised concerns that drew the initial premises of two languages 
and two cultures into question. Among them were concerns about broadcasting. 
The commission recommended that the CRTC and the Canadian Broadcasting 
Corporation lift restrictions that prevented the use of languages other than English 
or French in private and public broadcasting and that the CRTC

undertake studies in the field of broadcasting in other languages to determine the best 
means by which radio and television can contribute to the maintenance of languages 
and cultures and that the CBC participate in these studies. (Canada 1969: 229)

Ottawa, in turn, used the B&B Commission’s report to justify the implementa-
tion of Canada’s first multicultural policy in 1971. In its response to the B&B 
Commission’s recommendations, the federal government said it would instruct the 
CRTC and the Canadian Broadcasting Corporation to undertake studies to assess 
their feasibility (Canada 1971). But making multiculturalism official policy served 
another purpose: it undercut arguments in support of Quebec nationalism by break-
ing the link between language and culture. Quebec Premier Robert Bourassa (1975) 
was also concerned that it weakened the province’s ability to look after its own affairs 
in ways that protected its largely Francophone population.

In other words, ideas about news translation were merely incidental, and they 
did not rise to the same level of importance as the politics of Quebec nationalism. At 
the heart of the B&B Commission’s report was a paradox: at first, the commission’s 
mandate was to find ways to improve relations between Canada’s two major linguis-
tic and cultural groups, but in the end, its report served to justify a policy that 
appeared to weaken Quebec’s position in the Canadian confederation. Here we arrive 
at the second question about competing interests, which relates to the creation (or 
not) of archives. One plausible explanation for the lack of documents about attempts 
to provide translated news is that they did not seem as important as documents about 
more consequential matters, such as multicultural policy. As a result, records remain 
only in para-archival documents such as those examined here: royal commission 
reports, unpublished submissions to the B&B Commission, and CRTC reports.

01.Meta 59.3.final.indd   628 2015-01-26   4:22 PM



4. Translated news on Newsworld and the Réseau de l’information7

The records of the best documented attempt to bring translated news to Canadian 
television also exist outside any official Corporation archive, but because they are 
more recent, they benefit from the trend of digitization. The CRTC has made most 
of its decisions available electronically, and the Fédération professionnelle des jour-
nalistes du Québec, which opposed some of the efforts described below, posts many 
documents to its website. 

With better access to such documents, what Trouillot calls the “moment of fact 
retrieval” becomes easier, and the narrative becomes clearer. In the previous section, 
I proposed explanations for the lack of translated news in the 1960s and 1970s, but 
because documents were not preserved, it would be impossible to prove or disprove 
them. In this section, the situation is different. Here I examine attempts by the 
Canadian Broadcasting Corporation, first, to air subtitled versions of Radio-Canada’s 
Le Téléjournal on Newsworld, its English all-news cable network, and second, to 
provide subtitled news to what would become the Réseau de l’information (RDI), its 
French all-news cable network. These efforts, too, did not result in the production of 
translated news for reasons related to the asymmetry of usage and prestige of English 
and French in Canada and the fact that the priorities of Corporation executives lay 
elsewhere.

In Canada, the late 1980s and early 1990s were marked by efforts to find a way 
to recognize Quebec’s place in Confederation so it would formally accept the patria-
tion of Canada’s constitution from London, which took place in 1982 over Quebec’s 
objections. Canada’s federal and provincial leaders arrived at two accords, one nego-
tiated at Meech Lake, Quebec, in 1987 and the other in Charlottetown, Prince Edward 
Island, in 1992, that would have recognized Quebec as a “distinct society” and 
granted it varying degrees of autonomy in areas such as immigration and taxation. 
Neither accord passed: the Meech Lake Accord failed to gain approval in Manitoba’s 
and Newfoundland’s legislatures, while the Charlottetown Accord failed in a popu-
lar referendum. 

After Meech Lake’s failure, Canada’s two linguistic groups felt increasingly alien-
ated from each other, a situation that led Keith Spicer, chair of the CRTC, to opine 
in a speech he gave in Toronto in 1990:

CBC, both radio and TV, does a lot for understanding among Canadians. But let me 
give you a small example of the remaining potential. During the Sault-Ste-Marie lan-
guage nonsense [when the city council passed a controversial resolution declaring 
English the official language of the municipal government], we saw and heard mainly 
from the extremists – and French Canada, on its news, heard almost exclusively the 
English-Canadian extremists. A dialogue of the deaf, and of the blind. I wonder what 
might have been achieved by subtitling the national TV news of English and French 
Canada – the French news with English subtitles outside Quebec, and the English news 
with French subtitles within Quebec.
Naive? Impractical? The other day in Paris, I watched the TV news in my room from 
Germany, Italy and Spain – all with French subtitles. And the Europeans aren’t build-
ing a country, just a closer-knit continent. (Spicer 1990)

In fact, the idea of subtitled news was in the air. In different contexts, such as the 
House of Commons Standing Committee on Communications and Culture, politi-
cians were making similar claims about what it could do (see Conway 2011: 39). It 

vagaries of news translation on cbc television    629

01.Meta 59.3.final.indd   629 2015-01-26   4:22 PM



630    Meta, LIX, 3, 2014

was also part of the Corporation’s application in 1987 for a license for what would 
become Newsworld. In its application, the Corporation argued that most of the news 
available to Anglophone Canadians was produced outside Canada and was therefore 
ill-suited to a Canadian perspective. It argued further that Canadians wanted 
Canadian news. It also promised to air subtitled versions of Le Téléjournal, the 
French-language flagship evening news program, from 11:00 pm to midnight to 
encourage mutual understanding between English Canada and Quebec (CRTC 1987). 
The CRTC approved the application, but because of problems related to the fees cable 
subscribers would pay, Newsworld did not launch until 1989. At that time, it pushed 
Le Téléjournal back to 1:00-2:00 am, where it did not attract many viewers. After a 
few months, Newsworld replaced Le Téléjournal with reruns of various international 
reports (see Conway 2011: 48).

More interesting were the attempts by the Corporation to provide subtitled ver-
sions of English-language programs for viewers in Quebec. When the CRTC 
approved Newsworld’s license, it said it was concerned that “a service of the type 
proposed in this application might be equally urgent for French Canadians and that 
the Corporation’s mandate under section 3 of the Broadcasting Act requires the 
provision of services in both languages” (CRTC 1987). The Corporation argued that 
the news-gathering infrastructure of its English-language service was better devel-
oped than that of its French-language service, especially in regions outside of Quebec. 
The CRTC accepted that explanation provisionally but required the Corporation 

to submit, within one year of the date of this decision, the findings of a feasibility study 
for implementing a French-language news and information of such a service could only 
be undertaken on a gradual basis or in association with other public or private partners. 
(CRTC 1987)

In 1989, the Corporation submitted a proposal for a “French Newsworld,” but 
the network it proposed would carry very little original programming. The CRTC 
rejected the proposal, stating,

the Commission does not share the [Corporation’s] contention, stated at the hearing, 
that the service as proposed could be […] “the French-language counterpart of the 
English-language service” authorized by the Commission in 1987. Nor does the 
Commission accept the [Corporation’s] claim that it would be “a French-language 
equivalent of Newsworld.” The Commission notes by way of comparison that approx-
imately half of the Newsworld service’s 168-hour weekly schedule consists of original 
programs. (CRTC 1989)

The CRTC maintained pressure on the Corporation but put it in a bind by enact-
ing a moratorium on new services until 1994. As a stopgap measure, when the 
Corporation applied to renew its license for Newsworld in 1991, it included a proposal 
to provide four hours of subtitled English-language news to cable providers in 
Quebec.

The Fédération professionnelle des journalistes du Québec objected vociferously 
to this plan. By their account,

[c]ette proposition […] ferait passer l’information destinée aux francophones sous la 
coupe d’une société anglophone, dirigée par des anglophones et concevant leur infor-
mation en fonction du public anglophone. Aux francophones on accorderait le privilège 
de goûter à cette manne… en version traduite. (Saulnier 1991)

01.Meta 59.3.final.indd   630 2015-01-26   4:22 PM



Moreover, it saw the same problems with Newsworld as the Corporation had 
described with respect to U.S. news sources in its original Newsworld license applica-
tion:

La traduction en français de l’information produite par Newsworld est un non-sens 
journalistique. […] Si l’information de CNN n’est pas bien adaptée au public du Canada 
anglais, comment peut-on penser que l’information de Newsworld serait bien adaptée 
au public francophone? (Saulnier 1991)

The Fédération’s objections make clear the ways that the failure – or in this case, 
refusal – to produce translated news was a product of cultural and political factors 
in addition to factors related to language skills. Its biggest concern was that the pro-
vision of subtitled news might perpetuate the inequality between the Corporation’s 
English and French networks (the French network’s infrastructure has long been less 
developed) by “short-circuiting” the application process for a French equivalent to 
Newsworld (Saulnier 1991).

Beyond the language politics of broadcasting, a second factor contributed to the 
failure to produce translated news. During the late 1980s and early 1990s, Parliament 
cut funding for the Canadian Broadcasting Corporation. The most dramatic of the 
cuts came in December 1990, when the Corporation lost $108 million from its bud-
get. Those cuts prompted Corporation executives to look for ways to distinguish the 
CBC and Radio-Canada from their competitors. As cable grew in popularity, its 
programming strategies began to shape how over-the-air broadcasters (such as the 
CBC and Radio-Canada) thought about attracting viewers. Specialty “narrowcast” 
cable stations tried to establish niche audiences based on content (such as news) or 
demographics (such as networks targeting women or minorities). The Corporation 
responded by carving out a niche of its own, and its networks began to adopt an 
“obsessively local” strategy (Lumb 1991). By 1993, that strategy had evolved into one 
according to which the CBC and Radio-Canada would be narrowcasters whose niche 
was Canadian content (Veilleux 1993). This local, Canadian content strategy had a 
second benefit: it allowed the Corporation to save money by consolidating local 
production, especially in news, in regional centres. In 1994, when the CRTC issued 
a license for the Réseau de l’information, it noted: “the Corporation intends to give 
emphasis to the production role of its stations and affiliates with a view to expanding 
their participation and providing a better reflection of all regions of the country” 
(CRTC 1994). This regional emphasis obviated the need for translation: RDI would 
use its own Francophone journalists at bureaus across the country. It had little need 
for reports from the Corporation’s English-language networks.

The availability here of archives other than the Corporation’s, the similarities 
between Newsworld and RDI, and the examples in the previous section suggest that 
my explanation for the lack of translated news in the 1960s and 1970s is not too far 
off the mark. In both cases, the asymmetry between English and French in Canada 
inf luenced journalists’ approach to their profession: because there were more 
Anglophones than Francophones in Canada, more Francophones spoke English than 
the other way around. Although there were of course bilingual Anglophones, 
Francophones in general bore a disproportionate burden when it came to any copro-
duction between linguistic groups. Thus they were reluctant to participate in a plan 
that, as they saw it, put them and their networks at a further disadvantage. At the 

vagaries of news translation on cbc television    631

01.Meta 59.3.final.indd   631 2015-01-26   4:22 PM



632    Meta, LIX, 3, 2014

same time, policy-makers’ and executives’ priorities worked against the production 
of translated news. In the 1960s and 1970s, federal policy-makers were concerned 
with countering rising nationalist sentiment in Quebec, which meant proposing 
broadcasting policies to respond to the concerns of Canada’s ethnic minorities. In 
the 1990s, network executives were concerned with finding a broadcasting model to 
help them compensate for cuts in funding. In neither case, however, would translated 
news have served a useful purpose.

5. Conclusion: fragile evidence and plausibility

Earlier I argued that news translation (in particular the history of news translation) 
presents no ready-made object of study and that, instead, scholars actively create their 
objects through the questions they ask. How does my examination of the Canadian 
Broadcasting Corporation illustrate that assertion? The questions I asked were these: 
at what points have people proposed that the Corporation produce translated news? 
What problem did translated news appear to solve? Why were such proposals not 
acted upon? Ideally, the object of study would have been official documents describ-
ing these proposals, but since they were not preserved, the object became the “silence” 
itself. That absence raises a different series of questions: in the cases before the 1990s, 
why weren’t these documents preserved? Or more to the point, what circumstances 
made them appear so trivial that their creators did not think to preserve them? 
Conversely, in the case of Newsworld and the Réseau de l’information, who thought 
they were important enough to preserve, and why? The Fédération des journalistes 
du Québec had a specific agenda – to uphold professional standards – that differed 
from the aspirational goals of people such as Keith Spicer, who wanted to encourage 
intercultural communication. My account of that episode would likely have looked 
different if the Corporation had saved its memoranda about translated news on its 
cable networks – the FPJQ emphasized conflict, while the Corporation might have 
emphasized cooperation and mutual understanding, if Spicer’s comments are any 
indication.

These questions register the shift in emphasis from translation to translator that 
has characterized recent translation historiography (Pym 1998). There are no trans-
lations to examine. Instead, the questions about preservation turn our attention back 
to the policy-makers and journalists who occupied an intermediary position between 
linguistic communities. It is significant that the proposals I describe came at 
moments of crisis: the crises provided problems that translated news appeared poten-
tially to solve. Supporters and opponents made appeals to two things – culture and 
funding – when arguing for or against the production of translated news.8 In the 
1960s, culture and the competing nationalist sentiments it engendered in English 
Canada and Quebec predominated. Supporters of translated news thought that 
English-Canadians did not understand Quebec and that seeing the same news would 
help. But by the 1990s, the question of funding had grown more important, especially 
in the wake of the cuts imposed by Brian Mulroney’s government in 1990. Questions 
of cultural identity remained important (indeed, they were central to the Meech Lake 
and Charlottetown accords), but they cut both ways. Supporters of translated news 
made arguments similar to those of their predecessors in the 1960s (seeing the same 
news would encourage mutual understanding), but opponents countered with cul-

01.Meta 59.3.final.indd   632 2015-01-26   4:22 PM



tural arguments of their own (the provision of news translated from English to French 
would privilege English Canadians’ concerns over those of Francophone Quebeckers). 
Where funding was concerned, however, opponents had the stronger argument: 
translated news was not likely to attract enough viewers to be profitable, and given 
the falling rates of parliamentary support, providing it was untenable (see Conway 
2011: 51-54). By the 2010s, funding was a more important factor than culture. 
Although culture remained relevant (it was the basis of the proposal published in the 
Toronto Star), questions of national unity did not appear as urgent because the 
Quebec separatist movement did not have the support it had had in the 1990s or the 
1960s. Jean Charest’s Liberal government was in its final days, to be replaced by a 
minority Parti Québécois government by year’s end. Thus commenters on the Toronto 
Star’s website were far more likely to react to issues of practicality and funding. One 
commenter, quoting the author’s biographical note, wrote, “‘David Eaves is a public 
policy expert and consultant.’ …and clearly not a broadcaster. Who would watch a 
mess of a news show like that?” Another added, “How does a loon like this get a 
soapbox?” Translated or bilingual news would be a new expense for the Corporation, 
something that would be a political impossibility in an era of budget cuts.

In this respect, the field of history, to the degree it is responsible for the shift in 
emphasis from translations to translators, should cause Translation Studies scholars 
to reflect on the nature of the evidence at their disposal. If anything, this shift points 
to places where evidence is fragile: the claims I have made here, in the final analysis, 
are non-falsifiable. Instead, what makes an argument convincing is its plausibility: 
rather than test hypotheses, we evaluate competing narratives’ relative strengths 
based on the answers they provide to questions about different actors’ actions and 
motivations. In the case of the Canadian Broadcasting Corporation, the silence in 
the archive reveals a hidden history of translation, and examining the failure of efforts 
to provide translated news provides insight into the broader relationships of power 
between Canada’s principal linguistic and cultural groups.

NOTES

1. For the sake of consistency, I will use “Canadian Broadcasting Corporation” or simply “the 
Corporation” to refer to Canada’s public broadcaster. I will use “CBC” to refer to its English-
language broadcast network and “Radio-Canada” to refer to its French-language broadcast network.

2. The most extensive historical treatment of news translation appears in Translation in Global News, 
where Esperança Bielsa and Susan Bassnett (2009) introduce their analysis of translation in global 
news agencies by first discussing the intertwined histories of technology (from the telegraph to the 
internet) and the rise of the news agency as a provider of news. Still, their history concerns the 
agencies themselves, not agencies’ approach to translation. Although their discussion of translation 
is rich, it concerns only present-day practices.

3. Table 1 reflects the current state of the literature on news translation, where analysis of print or 
print-derived media such as internet predominates. Television has received limited attention, but, 
to my knowledge, radio has received none at all. See van Doorslaer (2010b).

4. The 1968 Broadcasting Act, for instance, required the Corporation’s networks to “contribute to the 
development of national unity and provide for a continuing expression of Canadian identity” 
(§2.g.iv), while the 1991 Broadcasting Act required them to “contribute to shared national con-
sciousness and identity” (§3.1.m.iv). The 1991 Act contained similar mandates to represent Canada’s 
regions and its multicultural character.

5. His article was called “Can the CBC Bridge the Two Solitudes?” and was originally posted on March 
20, 2012 at thenetwork.thestar.com/expert-opinion/can-the-cbc-bridge-the-two-solitudes/20120320/. 
It has since been deleted.

vagaries of news translation on cbc television    633

01.Meta 59.3.final.indd   633 2015-01-26   4:22 PM



634    Meta, LIX, 3, 2014

6. Although the first volume of the B&B Commission’s final report describes research undertaken 
on the mass media (Canada 1967: 194-195), it does no more than preview what the commissioners 
intended to write. For reasons that are nowhere explained, the rest of the final report addresses 
the media in a substantive way only in the volume on “the other ethnic groups” (Canada 1969). 
For research on English and French media, historians are left with a series of unpublished studies 
submitted to the commission (e.g., Chartrand McKenzie 1967 and Compton 1965; for a complete 
list, see Canada 1967: 207).

7. For a more detailed account of the episode described here, see Conway (2011: 37-59).
8. It is worth noting that funding was contingent on lawmakers’ sense of whether the Corporation 

was performing its job, which included contributing to Canadian culture by encouraging com-
munication across linguistic and cultural lines.

REFERENCES

Bielsa, Esperança and Bassnett, Susan (2009): Translation in Global News. New York: Routledge.
Bourassa, Robert (1975): Objections to multiculturalism. In: Howard Palmer, ed. Immigration and 

the Rise of Multiculturalism. Toronto: Copp Clark, 151-152.
Canada, Royal Commission on Bilingualism and Biculturalism (1965): Preliminary report. Ottawa: 

Queen’s Printer.
Canada, Royal Commission on Bilingualism and Biculturalism (1967): Report, Book I: The Official 

Languages. Ottawa: Queen’s Printer.
Canada, Royal Commission on Bilingualism and Biculturalism (1969): Report, Book IV: The Cultural 

Contribution of the Other Ethnic Groups. Ottawa: Queen’s Printer.
Canada, House of Commons (1971): Federal Government’s Response to Book IV of the Report of the 

Royal Commission on Bilingualism and Biculturalism. Debates. 8 October: 8580-8585.
CBC (1988): Journalistic Policy. Ottawa: CBC.
Chartrand McKenzie, Francine (1967): Les journalistes anglo- et franco- canadiens: leurs opinions et 

leurs comportements vis-à-vis de la coexistence des deux cultures au pays. Report prepared for the 
Royal Commission on Bilingualism and Biculturalism (div. VII, no. 15a).

Compton, Neil (1965): Biculturalism and the English Language Media. Study prepared for the Royal 
Commission on Bilingualism and Biculturalism (div. VII, no. 3).

Conway, Kyle (2011): Everyone Says No: Public Service Broadcasting and the Failure of Translation. 
Montreal: McGill-Queen’s University Press.

CRTC, Committee of Inquiry into the National Broadcasting Service (1977): Report. Ottawa: CRTC.
CRTC (1987): Decision CRTC 87-904. Visited 22 June 2013, <www.crtc.gc.ca/eng/archive/1987/DB87-

904.htm>.
CRTC (1989): Decision CRTC 89-599. Visited 22 June 2013, <www.crtc.gc.ca/eng/archive/1989/DB89-599.

htm>.
CRTC (1994): Decision CRTC 94-285. Visited 22 June 2013, <www.crtc.gc.ca/eng/archive/1994/DB94-

285.htm>.
de Bonville, Jean and Vermette, Jacques (1994): Télévision et unité nationale: la couverture de 

l’actualité canadienne à Radio-Canada. Canadian Journal of Political Science. 27(4):699-716.
D’hulst, Lieven (2010): Translation history. In: Yves Gambier and Luc van Doorslaer, eds. Handbook 

of Translation Studies. Vol. 1. Visited 11 June 2013, <benjamins.com/online/hts/>.
D’hulst, Lieven (2012): (Re)locating translation history: From assumed translation to assumed transfer. 

Translation Studies. 5(2):139-155.
Everton, Neil, ed. (1999): CBC Television Style Guide. Toronto: CBC Training and Development.
Fujii, Akio (1988): News translation in Japan. Meta. 33(1):32-37.
Goldscheider, Eric (2004): Found in translation. Boston Globe Magazine. 24 October. Visited 29 October 

2004, <www.boston.com/news/globe/magazine/articles/2004/10/24/found_in_translation>.
Kang, Ji-Hae (2012): Translating mad cow disease: A case study of subtitling for a television news 

magazine. Meta. 57(2):439-463.
Knight, Tim (2003): The Television Storyteller: A Guide for TV Journalists. Toronto: CBC Learning and 

Development.
Lumb, Lionel (1991): Provincializing the CBC. Content. November-December:7-10.
McLaughlin, Mairi (2011): Syntactic Borrowing in Contemporary French: A Linguistic Analysis of News 

Translation. Oxford: Legenda.

01.Meta 59.3.final.indd   634 2015-01-26   4:22 PM



O’Sullivan, Carol (2012): Introduction: Rethinking methods in translation history. Translation Studies. 
5(2):131-138.

Pym, Anthony (1998): Method in Translation History. Manchester: St. Jerome.
Saulnier, Alain (1991): Renouvellement du permis de CBC-Newsworld: Les francophones méritent mieux 

que des informations traduites! Visited 12 June 2013, <www.le30.org/index.php?id=68>.
Siegel, Arthur (1979): French and English broadcasting in Canada – A political evaluation. Canadian 

Journal of Communication. 5(3):1-17.
Spicer, Keith (1990). Broadcasting in the nineties: New balances, new perspectives. The Empire Club of 

Canada Addresses (Toronto, Canada). 24 May. Visited 8 July 2014, <http://speeches.empireclub.
org/61362/data?n=34)>.

Stetting, Karen (1989): Transediting – A new term for coping with the grey area between editing and 
translating. In: G. D. Caie, ed., Proceedings from the Fourth Nordic Conference for English Studies. 
Copenhagen: University of Copenhagen Department of English, 371-382.

St. James, Halina (2002): Performing the CBC news. Toronto: CBC Learning and Development.
Trouillot, Michel-Rolph (1995): Silencing the Past: Power and the Production of History. Boston: Beacon 

Press.
Tsai, Claire (2005): Inside the television newsroom: An insider’s view of international news translation 

in Taiwan. Language and Intercultural Communication. 5(2):145-153.
Valdeón, Roberto A. (2009): Discursive constructions of terrorism in Spain: Anglophone and Spanish 

media representations of Eta. International Journal of Applied Linguistics. 19(1):66-83.
van Doorslaer, Luc (2010a): The double extension of translation in the journalistic field. Across 

Languages and Cultures. 11(2):175-188.
van Doorslaer, Luc (2010b): Journalism and translation. In: Yves Gambier and Luc van Doorslaer, 

eds. Handbook of Translation Studies. Vol. 1. Visited 11 June 2013, <benjamins.com/online/hts/>.
Veilleux, Gérard (1993): Repositioning/Le repositionnement. Toronto: CBC Research Centre.
Werner, Michael and Zimmerman, Bénédicte (2003): Penser l’histoire croisée: entre empirie et réflexi-

vité. Annales HSS. 58(1):7-36.

vagaries of news translation on cbc television    635

01.Meta 59.3.final.indd   635 2015-01-26   4:22 PM


