
Tous droits réservés © Les Presses de l’Université de Montréal, 2011 Ce document est protégé par la loi sur le droit d’auteur. L’utilisation des
services d’Érudit (y compris la reproduction) est assujettie à sa politique
d’utilisation que vous pouvez consulter en ligne.
https://apropos.erudit.org/fr/usagers/politique-dutilisation/

Cet article est diffusé et préservé par Érudit.
Érudit est un consortium interuniversitaire sans but lucratif composé de
l’Université de Montréal, l’Université Laval et l’Université du Québec à
Montréal. Il a pour mission la promotion et la valorisation de la recherche.
https://www.erudit.org/fr/

Document généré le 16 juil. 2025 11:22

Meta
Journal des traducteurs
Translators’ Journal

Embedding Anglocentric Perceptions of the World: The
Falklands-Malvinas Binomial in the News
Roberto A. Valdeón

Volume 56, numéro 1, mars 2011

URI : https://id.erudit.org/iderudit/1003510ar
DOI : https://doi.org/10.7202/1003510ar

Aller au sommaire du numéro

Éditeur(s)
Les Presses de l’Université de Montréal

ISSN
0026-0452 (imprimé)
1492-1421 (numérique)

Découvrir la revue

Citer cet article
Valdeón, R. A. (2011). Embedding Anglocentric Perceptions of the World: The
Falklands-Malvinas Binomial in the News. Meta, 56(1), 63–80.
https://doi.org/10.7202/1003510ar

Résumé de l'article
Le présent article se propose d’examiner le conflit entre langues et cultures tel
que nous l’avons identifié dans le traitement informatif des nouvelles, tout
particulièrement dans le cas des îles Falklands (Las Malvinas, en espagnol),
dans les portails informatifs anglais et espagnols présents sur Internet.
L’anglais, en tant que langue globale, et l’espagnol, son principal concurrent
européen, illustrent un conflit entre deux langues et deux cultures qui essaient
de maintenir ou de gagner la domination mondiale, une bataille qui a été
récemment menée par le biais d’Internet. C’est ainsi que le journal El País a mis
en oeuvre une version anglaise pour ses cyberlecteurs, tandis que la BBC a créé
une version espagnole de son service informatif anglais. Le conflit entre les
deux langues est décisif lorsqu’on considère des points très sensibles au sein de
chacune des deux cultures, par exemple la souveraineté de Gibraltar ou la
question des îles Falklands. Le présent travail accorde une attention
particulière à ce dernier et à la manière dont la traduction s’y trouve impliquée
ou en fait elle-même partie. Pour ce faire, l’article passe en revue les reportages
publiés, d’une part, sur les sites espagnols d’information Abc, El País et El
Mundo, et d’autre part, sur les portails anglais de The Guardian, The Times,
Daily Telegraph, The Independent et la BBC. Les résultats seront comparés avec
les traductions des nouvelles dans, respectivement, l’édition anglaise de El País
et la version espagnole de la BBC (BBCMundo), pour déterminer la position des
deux médias à l’égard de ce sujet.

https://apropos.erudit.org/fr/usagers/politique-dutilisation/
https://www.erudit.org/fr/
https://www.erudit.org/fr/
https://www.erudit.org/fr/revues/meta/
https://id.erudit.org/iderudit/1003510ar
https://doi.org/10.7202/1003510ar
https://www.erudit.org/fr/revues/meta/2011-v56-n1-meta1522519/
https://www.erudit.org/fr/revues/meta/


Meta LVI, 1, 2011

Embedding Anglocentric Perceptions  
of the World: The Falklands-Malvinas Binomial  
in the News

roberto a. valdeón
Universidad de Oviedo, Oviedo, Spain 
valdeon@uniovi.es

RÉSUMÉ

Le présent article se propose d’examiner le conflit entre langues et cultures tel que nous 
l’avons identifié dans le traitement informatif des nouvelles, tout particulièrement dans 
le cas des îles Falklands (Las Malvinas, en espagnol), dans les portails informatifs anglais 
et espagnols présents sur Internet. L’anglais, en tant que langue globale, et l’espagnol, 
son principal concurrent européen, illustrent un conflit entre deux langues et deux cultu-
res qui essaient de maintenir ou de gagner la domination mondiale, une bataille qui a 
été récemment menée par le biais d’Internet. C’est ainsi que le journal El País a mis en 
œuvre une version anglaise pour ses cyberlecteurs, tandis que la BBC a créé une version 
espagnole de son service informatif anglais. Le conflit entre les deux langues est décisif 
lorsqu’on considère des points très sensibles au sein de chacune des deux cultures, par 
exemple la souveraineté de Gibraltar ou la question des îles Falklands. Le présent travail 
accorde une attention particulière à ce dernier et à la manière dont la traduction s’y trouve 
impliquée ou en fait elle-même partie. Pour ce faire, l’article passe en revue les reporta-
ges publiés, d’une part, sur les sites espagnols d’information Abc, El País et El Mundo, 
et d’autre part, sur les portails anglais de The Guardian, The Times, Daily Telegraph, The 
Independent et la BBC. Les résultats seront comparés avec les traductions des nouvelles 
dans, respectivement, l’édition anglaise de El País et la version espagnole de la BBC 
(BBCMundo), pour déterminer la position des deux médias à l’égard de ce sujet.

AbStRAct

This paper aims to examine the clash between languages and cultures as identified in 
the treatment of news events, with particular reference to the Falklands, or Malvinas in 
their Spanish denomination, in British and Spanish Internet news portals. English, as a 
global language, and Spanish, as its main European rival, exemplify a conflict between 
two languages and cultures that attempt to achieve or maintain world dominance, a 
battle that has been taken to the Internet arena in recent years. Thus, El País newspaper 
launched an English version for their Internet readers whereas the BBC produced a 
Spanish version of its English news service.
 The conflict between the two languages is decisive when reporting on highly sensitive 
areas in each culture, such as the issue of Gibraltar’s sovereignty or the news events 
originating in or around the Falkland Islands. The paper pays particular attention to the 
latter and the way in which translation is embedded within or is part of the conflict itself. 
For that purpose, the paper surveys the reports posted in the Spanish news web sites 
Abc, El País, and El Mundo, on the one hand, and the English portals of The Guardian, 
The Times, Daily Telegraph, The Independent and the BBC on the other. The results will 
be compared with the translated news in the English edition of El País and in the Spanish 
version of the BBC (BBCMundo) respectively to determine the position of the two media 
with regards to this issue.

MOtS-cLÉS/KEYWORDS

nouvelles, Malouines, Falklands, anglocentrisme, Internet
news, Malvinas, Falklands, anglocentrism, Internet

01.Meta 56.1.corr 2.indd   63 11-05-10   1:32 PM



64    Meta, LVI, 1, 2011

1. Languages in contact, languages in conflict

Language and news are close associates in the effort to maintain a political status 
quo in times of conflict. They are allies serving one master, power, and deviations 
from the expected allegiances are often accused of a lack of patriotism. In the past, 
the king and the established Church represented the power of a nation at home and 
abroad. The spread of European languages bears witness to how nations have used 
them as instruments of power. Latin was perhaps the first imperial language in 
Europe. The power of Rome still manifests itself in the various Romance languages 
it gave way to. Of all these, French, Portuguese and Spanish became its veritable heirs, 
as the nations they represented became global powers in their turn. Spanish had a 
far-reaching evangelical influence for over two centuries, evangelical understood in 
more than a religious sense (Kachru 1985: 29), a role that would be taken over by 
French, whose cultural and geopolitical importance would make this language syn-
onymous with class and distinction until well into the 20th century. Other European 
languages of Germanic extraction also exerted exceptionable influence in the 19th 
and 20th centuries, notably German and, above all, English.

But English has reigned for a longer and more intense period than any of its 
predecessors. In fact, the fate of this language and its status has benefited from a 
unique combination of two factors: on the one hand, the rapid advancement in com-
munications in the 20th century, which has made the language instantly available 
through a variety of mass media, particularly the Internet. On the other, the succes-
sion of two empires speaking the same language, even if a different variety: the British 
empire was succeeded, without any interim periods, by the American empire, which 
has colonized us all through the cinema, the television, the Internet and other forms 
of popular subculture.

The expansion of English has turned it into a lingua franca or a global language. 
It has become the language of business, politics, tourism and the academia, with 
conferences and journals using (and imposing) only one language: English. Even 
university programmes in various parts of the world are now taught in English, the 
aim being not only to provide their students with a tool for international communi-
cation, but also to attract learners from other nations. That is, English is used as a 
source of revenue. This is obvious in the case of some universities of the former 
Communist states. Hungary, Slovakia, the Czech Republic, Poland and other Eastern 
European nations have adopted English as a way of alluring prospective students 
from neighbouring and other countries. For instance, the once local Slovak University 
of Agriculture in Nitra now partly teaches degrees in English, with a high percentage 
of its students coming from third countries such as Turkey. The vision of an English-
only Europe dreamt by Margaret Thatcher’s government after the fall of the Berlin 
Wall (Phillipson 1992: 10) seems to be getting closer.

But as English becomes an international language, its hegemonic role is also 
challenged in various ways. Firstly, a number of writers have spoken of imperialism 
both within the boundaries of the European Union (Phillipson 1992; 2003) and 
beyond (Canagarajah 1999; Phillipson 2003). This has caused controversy among the 
members of the linguistic establishment, usually linked to the world of the academia 
and to the all too powerful publishing companies, for whom English represents the 
last jewel in the crown. It is a multi-billion euro business, even for foundations like 
the Presses of the Universities of Oxford and Cambridge, which claim to work for 

01.Meta 56.1.corr 2.indd   64 11-05-10   1:32 PM



embedding anglocentric perceptions of the world    65

the benefit of culture and education in their British charters, but resort to aggressive 
business tactics elsewhere. Critical writers have also argued for changes in the way 
English is taught. English may have become the lingua franca of the 21st century, but 
the assumptions about its teaching and learning have changed. As a language, it would 
not belong to the British any more and, consequently, it is necessary to establish new 
horizons that deprive its teaching of the old norms and regulations. The all-pervasive 
speaker norms have already been challenged by authors like Graddol (2003: 165), for 
whom “the decline of the native speaker in numerical terms is likely to be associated 
with changing ideas about the centrality of the native speaker to norms of usage.”

Additionally, some governments have passed laws that prohibit the use of English 
whenever there is a local term or expression. The French are particularly adamant to 
see English become the language of Europe. For instance, in 2005, McDonalds 
launched its new global slogan: i’m lovin’ it. The original English logo remained in 
most European nations, from Finland to Spain, but in France it had to be translated 
into French: c’est tout ce que j’aime. English is still perceived as a menace, and for-
tresses are built to keep it at bay.

The third challenge comes from the natural or artificial expansion of other world 
languages. Among them Spanish currently poses a bigger threat than other European 
languages like French or German. The threat is taken so seriously in some Anglophone 
nations that movements have appeared to protect English, such as the Only-English 
programme in the United States. In fact, as some authors have noted, these campaign-
ers regard “Spanish and Spanish-accented English […] with particular disfavour,” 
which has given way to a “fierce and longstanding political conflict” (Milroy 1999: 
179). The challenge has become so powerful that some nations now use Spanish as 
the third language in their tourist areas. Paris, for instance, has become an epitome 
of this move. As one of the main tourist cities in the world, attractions have to cater 
for the millions of visitors arriving in the city every year. Up to the 1980s, most 
attractions in the City of Light provided foreigners with version in English, German, 
and Italian. In the new millennium, Spanish has become the third language in the 
majority of the museums and tourist sights, from the Eiffel Tour to the Louvre 
Museum, but also in the all-American Disneyland Paris.

Information in its more restricted sense of news production also bears witness 
to these challenges. English certainly dominates global news, as Bielsa and Bassnett 
(2009) underline. In fact the four major world news agencies used English as their 
vehicular language (Bielsa 2007; Bielsa and Bassnett 2009: 33-55) and translation is 
very much at the base of news production processes (Bielsa and Bassnett 2009: 56-73; 
Hernández Guerrero 2009: 31-46). Adaptations, omissions and expansions contribute 
to the production of a news item in the target language (Gambier 2010) to suit the 
requirements of the target audience, but they also allow the writers / translators to 
instil the new versions with the ideological stance of the producers (Carbonell and 
Madouri 2005; Valdeón 2007; Carbonell 2010).

2. The expanding conflict: English and Spanish in the Internet arena

In this paper I intend to examine the situation arising from two languages in contact, 
English and Spanish, as its closest European rival, paying particular attention to the 
Internet battle to reach news readers. Kachru (1985; 1986) and Phillipson (1992: 17-31) 

01.Meta 56.1.corr 2.indd   65 11-05-10   1:32 PM



66    Meta, LVI, 1, 2011

have spoken of three circles to describe the global expansion of English: the inner 
circle, the outer circle, and the expanding circle. Phillipson, though, reduces these three 
groups to two: “core English-speaking countries” (Phillipson 1992: 17-23) and 
“periphery-English countries” (Phillipson 1992: 23-31). The latter would subsume the 
outer and the expanding circles. These concepts can be applied to other languages as 
well, as expressed by Kachru (2003: 19-23), and even to the media (see the last section). 
The concentric circles for the English case could be presented as in Figure 1 below.

Figure 1

English in the world

In this figure English-speaking countries are placed at the core, including the 
mother country as well as those nations colonized and populated by Europeans. The 
next circle would be constituted by those former colonies where English is currently 
used a second language, often by the elite, like India or Pakistan. Finally, the expand-
ing circle would include those nations where English is taught as a foreign or even as 
a second language.

Spanish, on the other hand, could present a similar structure, with a core of 
nations formed by Spain and the former colonies in South and Central America. In 
the Spanish case, these nations are ruled, although not exclusively populated, by the 
descendants of Europeans. The outer circle could be formed by countries which were 
partly or completely under Spanish rule, like Morocco or the United States. In the 
latter Spanish is now spoken by minorities, but is increasingly used by their 
Anglophone counterparts. Finally, the expanding circle would correspond to those 
countries where Spanish is taught as a foreign language, sometimes compulsorily, as 
in the case of Brazil. Here Spanish, rather than English, is promoted by the govern-
ment as the second language. The figure for the Spanish case could be summarized 
as follows.

Figure 2

Spanish in the world

Britain, The US, Canada,  
Australia, New Zealand

India, Pakistan…

Sweden, Norway, Italy, Spain…

Spain, Argentina, Chile, Mexico…

The US, Morocco, The Philippines

Brazil, Canada, France, Britain…

01.Meta 56.1.corr 2.indd   66 11-05-10   1:32 PM



In the promotion of Spanish, a government-funded institution, the Instituto 
Cervantes, founded in 1991, has come to signify its expansion with branches in over 
sixty countries. The Instituto follows the steps of other similar institutions created 
in the past by the governments of Italy, France, German, and, above all, Britain. The 
British Council (founded in 1934) was, indeed, a model for the spread of the Spanish 
network.

The battle for world dominance is also fought in the Internet, which has provided 
the two languages with another arena where promotion and expansion signal the 
contact, but also the conflict. Most news media with global ambitions have produced 
news portals (Allan 2006: 13-52) where world readers can have instant access to 
information, often with a strong political bias. That is the case of both British and 
Spanish newspapers and television networks. Among them, two stand out for offer-
ing versions in the language of the other. The BBC launched an information portal 
in English in 1994, which, in 2006, claimed to be one of the most successful English 
websites in the world, with over thirteen million readers every month. The site also 
offers news and features in thirty-three other languages. BBCMundo, its Spanish 
version, was launched in 1998 claiming to offer specific sections for a Spanish-
speaking readership. However, BBCNews also contributes with an important number 
of poorly translated versions of the articles posted in English a few hours before. On 
the other hand, BBCMundo also serves to promote English and the UK throughout 
the Spanish-speaking world. The site contains a link called Aprenda inglés (Learn 
English) with a vast amount of resources (news, science, technology, quizzes, culture) 
as well as tourist information about London.1

On the other hand, El País is the most popular newspaper in Spain. Launched 
in 1976, a few months after the death of the former ruler General Franco, the news-
paper started its Internet news service, elpais.com, in the mid-1990s. In 2002, it 
became the first news site in Spain to introduce a charge (although it was returned 
to its previous free status in 2005). This made it lose many of its readers to its main 
rival, conservative elmundo.es, which has become the world’s leading news site in 
Spanish, with eleven million readers every month. In 2001 elpais.com started its 
English edition, the only one in Spain at the time of writing. It offers, in a pdf version, 
a selection of its printed and Internet contents plus some original articles. The same 
edition can also be accessed from the site of the International Herald Tribune, 
together with the English versions of other newspapers from Korea, Greece, Israel 
and Thailand. The English version of El País is prepared by, as presented in its own 
pages, a team of translators working to produce the best of international journalism. 
Its eight pages include news reporting as well as translated columns by national and 
international writers, e.g., Mario Vargas Llosa.2

There are some significant differences to be noted, though. Firstly, the target 
readers differ considerably. On the one hand, the BBC aims to reach Spanish speak-
ers worldwide although the focus is on Latin America. The BBC cancelled its radio 
service for Spain in the 1980s, after Spain’s return to democracy, but the Latin 
American service received an unexpected push from various political events of the 
time, including the military conflict between Britain and Argentina over the Falkland 
Islands. The web site has a similar structure with numerous sections aimed at Latin 
American readers. El País, on the other hand, offers a staple diet of Spanish national 
news together with international events for a global readership. There are no available 

embedding anglocentric perceptions of the world    67

01.Meta 56.1.corr 2.indd   67 11-05-10   1:32 PM



68    Meta, LVI, 1, 2011

figures as to the global popularity of the site (Frías Arnés 2005: 41), but it can be 
assumed that the pdf English version of the newspaper is bound to have a rather 
limited appeal and, therefore, readership.

As for the formal differences, while the BBC has a specific web site in Spanish, 
with a combination of translated reports and specifically conceived links for 
BBCMundo, elpais.com only offers a pdf English version of the Spanish printed edi-
tion, the former being clearly much more friendly-user. The pdf version has the 
format of a traditional Spanish newspaper, with sections devoted to national news, 
international news, the economy, sports items and weather forecasts. BBCMundo, 
on the other hand, follows the presentation of the mother site, with similar sections 
and some additional ones aimed at the Latin-American audience. It should also be 
noted that the quality of the final texts also vary. Whereas El País tends to post high 
quality translations of their original articles and reports, BBCMundo offers a com-
bination of poorly translated texts, mixing formal and informal registers, and 
European and Latin American varieties of Spanish. As part of the increased interest 
in the translation of information in general, and news in particular, the issue of the 
quality of the translated articles in this site has already been considered elsewhere 
(Valdeón 2005; 2008). This translational process, because of its peculiarities, has 
sometimes been called transediting (Stetting 1989; Hursti 2001; Hautanen 2006) and 
it aims to meet the demands of a different readership (Stetting 1989: 374).

Finally, there is no clear editorial policy in the case of El País, apart from those 
of the Spanish edition (or, at least, not publicly stated in its English version), which 
marks a sharp contrast with the elaborate reglas del juego found in BBCMundo,3 the 
set of principles that attempt to justify the position of the corporation as regards the 
reporting of many world events, including issues such as the Iraqi conflict, Venezuelan 
politics, and terrorism in Spain.

This has an effect on the treatment of those issues in which an Anglophone 
country (usually the UK) and another Spanish-speaking nation are involved. In these 
cases, the approach varies and the texts are adapted to cater for the two intended 
readerships. This applies to the BBC and El País, but also to other Internet media. 
For instance, in February 2006, Reuters posted two reports on one of the numerous 
diplomatic rows between Venezuelan President Hugo Chávez and a Western leader. 
On that occasion the Latin-American President became incensed when British Prime 
Minister Tony Blair urged him to abide by the principles of democracy. On 9 February 
uk.reuters.com posted a report with the following headline: Go to hell, Venezuela’s 
Chávez tells Blair.4 The expression is repeated twice in the main body, stressing that 
Chávez actually used “local slang that is more vulgar.” The text introduces the news 
event by saying that Chávez is “… a fiery leftist who recently compared U.S. President 
George W. Bush to Adolf Hitler,” and goes on to stress that Chávez mentioned Blair’s 
friendship with President Bush. The report concludes by reminding the readers that 
Chávez is “a former army officer and leader of a failed 1992 coup,” but conveniently 
forgets to mention that in 2001 some media revealed an attempt to oust him from 
power, allegedly orchestrated by the American administration.

The Spanish version is dated also in Caracas, but on the next day. It begins with 
the far more restrained headline Venezuela protesta formalmente por las palabras de 
Blair (Venezuela makes a formal protest over Blair’s words). The text makes a reference 
to Chávez’s angry reaction, although only once. Besides, the words are introduced 

01.Meta 56.1.corr 2.indd   68 11-05-10   1:32 PM



after quoting the Venezuelan President’s argument that Blair should make an effort 
to stay away from the internal affairs of other nations, that is, a justification is pro-
vided. The Spanish report does not mention, however, Chávez’s equation of President 
Bush and Adolf Hitler, and opts for a milder expression, Mister Danger, also used by 
the Venezuelan leader. The combination of these omissions and additions has been 
called selective appropriation (Baker 2006: 114), and is aimed here at projecting a less 
negative side of the Latin-American leader for the Spanish-speaking audience. The 
text concludes with another addition: Chávez’s reference to the conflict between 
Britain and another South-American nation, Argentina, over the Falklands Islands. 
He is quoted to have said “exigió a Blair que devolviera las islas Malvinas a Argentina 
(he urged Blair to return the Falklands to Argentina).” Let us now examine this con-
flict as reflected in the media.

3. The Falkland conflict in the news

The Falklands war epitomizes a late-20th-century conflict between two nations and 
two governments, but also between governments and news media as well as between 
Anglophone and Spanish-speaking media. Allan mentions that in the first weeks of 
the war “having learned the lessons of Vietnam where the news media purportedly 
encouraged opposition to the war to ferment, British officials wasted no time in 
mobilizing a propaganda campaign” (Allan 2004: 159). He notes that the Thatcher 
government resorted to strategies such as a careful selection of the (male) journalists 
going to the area, the use of false information and the constant threat to be removed 
from the area if engaged in critical information (Allan 2004: 159). Some of these 
tactics have been pointed out by practising journalists (Bell 2003: 45-48; Simpson 
2002: 401; Simpson 2003: 360). Allan (2004: 160) also mentions that the reporting of 
certain media, particularly that of the BBC, was regarded as “defeatist” or even “pro-
enemy.” Twenty-five years later, as Chávez’s call and the recent celebrations of the 25th 
anniversary of the victory remind us, some of the sentiments of that time linger on. 
The conflict, in fact, exemplifies a linguistic and translational battle with present-day 
ramifications.

The translation and use of the very terms Falklands and Malvinas has remained 
at the base of a subtle ideological confrontation between English and Spanish in the 
media arena. Before proceeding, let us trace the origins of the names in both lan-
guages. This archipelago belonged to the French and Spanish Crowns before 
Argentina gained its independence in 1816. At that time the new nation retained 
some of the territories that had belonged to Spain in the Southern hemisphere, includ-
ing the Falklands. Seventeen years later the islands were invaded by British forces 
and have remained under British rule ever since. The Spanish name for the islands 
is Malvinas, which, in fact, derives from Malouines, as they were called by the French 
(from St Malo). On the other hand, the English name comes, of course, from the 
name of the British aristocrat. In spite of the appropriation of the islands by the 
British, Spanish has retained Malvinas in all its varieties, European and American, 
as can be universally traced in printed and electronic sources alike.

Let us turn now to recent British and Spanish media reporting of news items 
that originate in the Falklands. To establish comparisons, the survey that follows 
provides information about the reports posted by the Internet news services of 

embedding anglocentric perceptions of the world    69

01.Meta 56.1.corr 2.indd   69 11-05-10   1:32 PM



70    Meta, LVI, 1, 2011

English and Spanish national newspapers as well as the BBC, one of the most popu-
lar news sites in the UK. No Spanish television network has managed to launch a 
successful news service in the World Wide Web. Thus, the survey looked into the 
texts published by elmundo.es, elpais.com, abc.es in Spanish, as well as by bbc.co.uk/
news, thetimes.co.uk, telegraph.co.uk, guardian.co.uk, and independent.co.uk in 
English. Additionally, I will also cover the (mostly) translated reports posted in the 
English version of El País and the Spanish version of the BBC portal. The period 
selected for the analysis goes from January 2003 to the April 2007. This is the only 
period available in the archives of all the sites, which seems adequate enough to 
produce results concerning the use of the two names. It should also be noted that 
there are no search engines for the English version of El País, and, therefore, the 
analysis was painstakingly carried out by checking the printed issues.5

As regards the Spanish sites, and bearing in the mind the widespread use of 
Malvinas in Spanish, I have assumed that reporting of anything connected with the 
islands will have recourse to the Spanish name. This assumption was tested, as indi-
cated, by consulting the archives of the three main national newspapers with an 
Internet version and a search engine. The following table summarizes the results.

Table 1

Malvinas / Falklands in Spanish sites

Malvinas Falklands
elmundo.es 120 (97.5%) 3 (2.5%)
elpais.com 188 (97.4%) 5 (2.6%)
abc.es 121 (97.5%) 3 (2.5%)

The table shows the predominant use of Malvinas in most reports. The approach 
is similar in conservative elmundo.es and abc.es, on the one hand, and pro-Socialist 
elpais.com, on the other, which implies that the ideological positions of these three 
media do not have an influence on the choice of name for the islands. It could be 
argued, then, that this is a linguistic choice: the writers have recourse to the item 
found in the Spanish bibliography (lexicons, encyclopaedias, history, etc). Of the three 
sites, two also have search tools for their printed editions. The tendency is also con-
firmed here since El Mundo provides us with 440 examples where Malvinas is used 
as opposed to only fifteen for the English Falklands. As for El País, the result is very 
similar with 157 occurrences of the Spanish term and only four of the English one. 
That is, the percentage remains around the same 2.5% encountered in the electronic 
versions.

Also significant are the cases featuring the English name. The writers may opt 
for Falklands in two main contexts. Firstly, they might be translating the words of a 
British official, as in the interview with Alan Hackle, the British governor of the 
Falklands, published on the 25th anniversary of the war in both the printed and 
electronic version of El País:

(1) Hasta el momento no hay un sentimiento en tal sentido en las Falklands porque 
sus habitantes quieren preservar el vínculo con el Reino Unido.6

 Up to the present that sentiment does not exist in the Falklands because the inhab-
itants wish to preserve their links with the UK. (Translated by the author)

01.Meta 56.1.corr 2.indd   70 11-05-10   1:32 PM



Here the term is embedded in the discourse of a representative of the source culture, 
which is celebrating the anniversary of its victory over the Argentines. The choice 
serves to anchor the interviewee within the dominant culture. It might be argued 
that the use of Falklands attempts to place an ideological bias in the mind of the 
readers against the officer and the government it represents. In this sense, the Spanish 
readership, familiar with a similar conflict between Spain and Britain over the rock 
of Gibraltar, would readily sympathize with the political plight of the Argentineans.

However, in most other cases, Falklands is merely used in Spanish news websites 
with an informative function, either in brackets or as non-defining clause. In these 
cases it provides secondary or irrelevant information:

(2) Las transmisiones que la BBC realiza para las islas Malvinas (Falklands en su 
denominación británica) serán suspendidas después de 62 años ininterrumpidos.7

 After 62 years, the BBC will stop its service for the Malvinas islands (Falklands in 
the British denomination). (Translated by the author)

(3) El programa, titulado en inglés ‘Calling the Falklands’ (Llamando a las Malvinas) 
[…].8

 The programme, called “Calling the Falklands” (Llamando a las Malvinas) […].
(Translated by the author)

Apart from these few examples, the Spanish name is used in the practical total-
ity of the reports.

As for the English edition of El País, it was a difficult task to locate articles deal-
ing with the Falklands since no search tools are available. The library of Oviedo’s 
state-funded School of Languages keeps printed copies of the past three years, in 
which I was able to locate thirteen articles on the islands. In all cases the English 
name was used without providing any reference to the Spanish translation. Thus, El 
País opts for the Spanish name for the source texts but chooses the English name for 
the English version, regardless of whether we are talking about a report specifically 
conceived for its global readership or whether the text is a translated or transedited 
version of a source report.

As we turn to the British media, the assumption is that Falklands will be the 
preferred choice. Table 2 provides the results.

Table 2

Falklands / Malvinas in English sites

Falklands Malvinas
timesonline.co.uk 1044 (97.75%) 24 (2.25%)
telegraph.co.uk 747 (94.9%) 40 (5.1%)
guardian.co.uk 866 (95.7%) 39 (4.3%)
independent.co.uk 454 (97.2%) 13 (2.8%)

The electronic versions of these newspapers opt for the English term in similar 
percentages as their Spanish counterparts, with only telegraph.co.uk and guardian.
co.uk going over the 2.5% identified for the Spanish media and for the other two 
British news portals. Even in these cases, there is not any clear political bias since the 
higher occurrence of Malvinas applies to two news portals on opposite sides of the 
political spectrum. Additionally, the contexts in which the Spanish translation is used 

embedding anglocentric perceptions of the world    71

01.Meta 56.1.corr 2.indd   71 11-05-10   1:32 PM



72    Meta, LVI, 1, 2011

resembles those of their Spanish counterparts, with a higher incidence in informative 
clauses or phrases of the type Fully 94 per cent of the 2,400 residents of Las Malvinas, 
as the Argentinians call it9 or increased diplomatic pressure on the Falklands, which 
are known as Las Islas Malvinas in Latin America.10 Alternatively, also as in the 
Spanish case, Malvinas may appear with a political aim, that is, the writer might be 
trying to make a point for the audience, e. g.:

(4) Argentina, where I was greeted at the airport by the sign “Las Malvinas son 
Argentinas.”11

(5) Evita was a saint, Maradona is God, and the “Malvinas” belong to Argentina.12

(6) I was staying with very good Argentine friends, but suddenly it was all “Viva 
Malvinas!” against “Viva Inglaterra!”13

The first one attempts to reflect the prevalent feeling in Argentina that the islands 
should be returned to Argentinean sovereignty, the second one serves as an ironical 
device, and the last one marks a certain degree of understanding of the Argentinean 
claim. The extracts do not exemplify any clear connections between the ideological 
position of these media and the position of Argentinean and British governments 
concerning the islands.

Finally, let us turn to the BBC as a very distinct medium from the other four. On 
the 20th anniversary of the Falkland conflict, the electronic version of the BBC 
brought out a special section entitled Fight for the Falklands: Twenty Years On.14 The 
special included a link in Spanish called Falklands / Malvinas: 20 años, a title that 
was already indicative of the different approaches encountered in the two versions. 
In one of the reports published on that occasion, Roberto Belo, of BBC Mundo, 
underlined the impartiality of the corporation towards the issue by stressing that 
both Malvinas and Falklands were used: “un alineamiento editorial que ejemplifica 
el estilo de la BBC: al referirse al archipiélago de la discordia entre británicos y argen-
tinos, siempre se habla de ‘Falklands o Malvinas’”15, that is, the use of the binomial 
would epitomize the impartiality of the BBC towards the issue. This would imply 
that by using both names the corporation is not taking sides. It also seems to under-
line the fact that the choice of name is not merely linguistic or translational, as in the 
case of the English version of El País, or as found in the remaining Internet sites 
analysed. According to the BBC, a given choice would have clear ideological connec-
tions that the corporation is not willing to endorse. Fair enough. Let us now proceed 
to test the extent to which this principle is present in both BBCNews and BBCMundo.

Notwithstanding their claims of impartiality, we could expect a higher occur-
rence of Falklands in the former and of Malvinas in the latter. The principle claimed 
by Mr Belo, though, should leave a visible mark: the binomial should appear in both 
sites on a frequent basis. Table 3 provides us with the results.

Table 3

Falkland / Malvinas in the BBC news sites

Falklands Malvinas Period
BBCNews 312 (98.1%)

78 (98.7%)
6 (1.9%)
1 (1.3%)

(2001-07)
(2003-07)

BBCMundo 136 (42%)
82(42%)

188 (58%)
114 (58%)

(2001-07)
(2003-07)

01.Meta 56.1.corr 2.indd   72 11-05-10   1:32 PM



The comparison for the period 2003-07, the same examined for the other media, 
shows that BBC World has used the term Malvinas only once. The item turns up in 
a text reporting on the views of the Argentineans concerning the twenty-fifth anni-
versary of the conflict, that is, in a context where the writer could be expected to 
make a reference to the Spanish name. In fact, the report, The Falklands are Argentine, 
is a translation of a Spanish slogan quoted in the body of the text:

(7) ‘Las Malvinas son Argentinas – the Falklands are Argentine.’ And for most 
Argentines they are and always have been.16

Here, the writer is implicitly acknowledging that Falklands translates the source item 
Malvinas into English, with no other comment attached to it. In the remaining texts, 
the preference is undoubtedly for Falklands. To ascertain whether this tendency per-
vaded in the whole of the BBCNews site, the complete BBC archive was surveyed, 
yielding a very similar result for the 2001-07 period: the word appeared six times 
raising the percentage to a mere 1.9%. In the other five cases, Malvinas was used in 
similar contexts as in their British counterparts, and also in similar ways as Falklands 
was used in the Spanish Internet sites: as an informative clause (the Falkland Islands, 
known in Argentina as the Malvinas), or as part of a direct quotation of an Argentinean 
source. Here, again, the writer aimed at reflecting the ideological position of the 
interviewee (Ruben Rada of the Malvinas Veterans association, says: “You British have 
a Queen – but for the Argentine people the Malvinas are our queen…”). It is also notice-
able that the occurrence of Malvinas in BBCNews lags well behind the other four 
British media surveyed here: 1.3% as opposed to, for instance, 5.1% in telegraph.co.uk.

As we turn to BBCMundo, the use of the English and Spanish terms is definitely 
much more balanced, with 114 occurrences of Malvinas in the 2003-07, and a sur-
prisingly high eighty-two times where Falklands is used. The percentage reflects the 
well-studied and argued approach to the issue, which embeds Falklands within the 
Spanish discourse of BBCMundo, a tendency that is supported by the findings of the 
2001-07 period. These percentages, as in all the other sites, refer to the total number 
of occurrences of both Falklands and Malvinas. But we may approach the issue from 
a different perspective, i. e., the number of reports in which both names is used, the 
Spanish word is accompanied by the English name in 71.9% of the reports in the 
2003-07 period, and 72% between 2001 and the present day.

Perhaps more interesting is the way in which Falklands is introduced. As men-
tioned, BBCNews uses informative clauses of the type:

(8) The sovereignty of the islands, known as the Malvinas in Argentina, remain in 
dispute.17

(9) Argentina has long claimed sovereignty over what it calls the Malvinas, which 
have been in British hands since 1833.18

That is, the Spanish name appears as a translation, often with a geopolitical comment. 
This is in sheer contrast to what happens in BBCMundo, where the term Falklands 
forms a permanent binomial with Malvinas, without any other explicatory elements:

(10) Guardacostas argentinos apresaron un bote pesquero registrado en las Islas 
Malvinas o Falklands.19

(11) Argentina lanzó una serie de protestas diplomáticas por el reconocimiento de las 
islas Malvinas o Falklands como «territorio británico de ultramar» en el texto de 
la futura Constitución de la Unión Europea (UE).20

embedding anglocentric perceptions of the world    73

01.Meta 56.1.corr 2.indd   73 11-05-10   1:32 PM



74    Meta, LVI, 1, 2011

Falklands does not only feature in the main body of the reports, but also in the head-
lines. Thus, the name of the islands comes up in the title of twenty-nine articles, with 
Malvinas occurring on its own on fifteen occasions, both names in twelve reports 
and Falklands in two (although one is, in fact, the name of a petrol company). The 
binomial is presented by means of a slash, and Falklands often comes first.

(12) Falklands/Malvinas: acto de aniversario21

(13) Falklands/Malvinas: vigilia por aniversario22

(14) Falklands/Malvinas: 20 años23

(15) Malvinas/Falklands: disputa por vuelos24

(16) Apresan barco de Falklands25

This alleged principle of impartiality is present in all the texts reporting on 
politically-related issues, but the approach remains similar even when reporting on 
non-political news. For instance, in February 2006, BBCNews included a feature 
article on the discovery of a giant squid off the coast of the Falkland Islands. The 
issue, of special interest to the scientific community, was published by most news 
sites, English and Spanish alike, which used the English and Spanish terms respec-
tively, since, within this particular context, the items had no political significance at 
all. As, in fact, did BBCNews:

(17) Giant squid grabs London audience 
 Measuring a monstrous 8.62m (28ft), the animal was caught off the coast of the 

Falkland Islands by a trawler.26

On the following day, BBCMundo posted a word-by-word translation of the source 
text. Or almost. Falklands was readily inserted in the report:

(18) Calamar gigante asombra a Londres
 La difunta criatura, que mide 8.62 metros, fue atrapada cerca de las islas Falklands/

Malvinas por un barco pesquero.27

Finally, we could also consider whether this principle is maintained in other 
language services of the BBC. It should be noted that the islands are called Malouines 
in French and Malvinas in Portuguese, the other two languages historically or geo-
graphically related to the islands that have specific electronic news services within 
the corporation. The results in BBCBrasil, the only one with a search engine, are 
incontrovertible: 100 occurrences of Malvinas versus 42 of Falklands out of a total of 
142 items, with nearly 50% of the articles including both terms. In the Portuguese 
site, the strategy differs from the Spanish one in that the majority of the articles use 
expressions of the type called Falklands by the British:

(19) […] em memória dos 25 da Guerra das Malvinas, que as ilhas (chamadas de 
Falklands pelos britânicos).28

The comparison in the application of the self-proclaimed policy of impartiality 
leaves no doubts: the corporation does not take sides by using the dual reference to 
Falklands and Malvinas only in the case of BBCMundo (and BBCBrasil) texts, never 
in the English ones.

01.Meta 56.1.corr 2.indd   74 11-05-10   1:32 PM



4. Anglocentrism in the news

The choices in BBCMundo pose a number of problems vis-à-vis the situation in the 
other news sites examined. Firstly, the texts are produced from within the context of 
the languages and the cultures they belong to: Malvinas in Spanish and Falklands 
in English do not necessarily reflect the position of the reporters, since they are writ-
ing from the central circle, and for their respective audiences. Thus, elpais.com writ-
ers produce texts primarily for a Spanish readership whereas the telegraph.co.uk 
journalists are writing with the Anglophone audience in mind. The texts, due to the 
immediacy of the Internet, will reach readers in the peripheries of their cultures as 
well. The situation could be reflected in Figure 3.

Figure 3

Spanish and English media in the world

The straight lines within the central circles represent the primary readership 
whereas the dotted lines signify a secondary readership. Consequently, the preference 
for Malvinas in the Spanish media and Falklands in the British ones mirrors the 
situation of the source cultures: writers use the names universally accepted in their 
languages and cultures, as can be documented in the primary sources (León 2000), 
and as is reflected in over 95% of the occurrences in all the sites, and up to 99% in 
BBCNews itself.

As regards the situation of the two translated versions, Mario León’s approach 
to the translational process can be of use for the ensuing discussion. A professional 
translator and interpreter, León (2000: 316) suggests that the first step in the trans-
formation of a source text is what he terms abordaje del texto, which could be ren-
dered as the approach to the text. The word abordaje, though, is a maritime 
expression referring to the boarding of a ship, and seems an adequate metaphor that 
reflects the “ethnocentric violence” of translation (Venuti 2008: 16). León (2000: 316-
317) suggests several strategies to counteract this intrusion. Translators, he stresses, 
need to make sure that they understand what he calls the formal, structural and 
essential elements of the source text, if the target version is to succeed in the three 
main areas of the translational process: style, clarity, and accuracy. León (2000: 318) 
believes that every text imposes its own priorities: a news text, in his view, would aim 
for clarity first, followed by style and accuracy.

Although we might not agree with the scale, the ten strategies that León proposes 
cover most of the textual, cultural and ideological difficulties to be encountered in 
the translational process of a news text. One of these is of particular interest here: 

elmundo,
elpais.com

abc.es

guardian,
co.uk

bbc.co.uk

embedding anglocentric perceptions of the world    75

01.Meta 56.1.corr 2.indd   75 11-05-10   1:32 PM



76    Meta, LVI, 1, 2011

“Entre dos expresiones equivalentes posibles, elige siempre la más breve, la más clara, 
la más directa” (León 2000: 321), that is, the translator should aim at brevity and 
clarity when making choices. This can be achieved by turning to five types of sources 
(and, he underlines, in this order): the expert, monolingual dictionaries and ency-
clopaedias, bilingual dictionaries, the Internet, and the translator’s own glossaries 
and lexicons. All these sources make a clear distinction as to the usage of the two 
names that we are examining. The translators have, consequently, violated the norm 
of brevity on the grounds of an alleged principle of impartiality that cannot be sub-
stantiated by any of the five types of sources mentioned by León.

Additionally, the use of both names can be said to break the Gricean Cooperative 
Principle (Grice 1975: 45), which has been judged relevant in translational processes 
(Baker 1992; Hatim and Mason 1997; Katan 2004). In fact, it could be argued that it 
breaks not one, but three of the maxims associated with it. The Falkland / Malvinas 
binomial makes the text more informative than is actually required for the target 
readers (quantity), and it provides more information than is required for the exchange 
(relevance). It may even break the principle of manner, since the choice can be chal-
lenged as ambiguous and obscure, in spite of claims to the opposite: the constant 
repetition of the binomial in BBCMundo might stress the political conflict. That is, 
the use of both names can be interpreted not only as an impartial approach but also 
as a way of insisting on the existence of the different ideological perceptions of the 
same geopolitical reality. It is doubtful whether the target readers need to be 
reminded of this fact.

Besides, the implicature of using the binomial can also be questioned when 
compared with the choices made in BBCNews. Some readers might be inclined to 
accept the argument that the use of the two terms responds to the (self-imposed) 
rule whereby the writer / translator is not to make choices. After all, as Baker (2006: 
123-129) clearly shows, a preference for a given name reflects the perspective or posi-
tion from which the writer / translator is addressing the readers. For instance, Baker 
mentions the case of a Pilot Guide which opted for Derry rather than Londonderry 
when talking about Northern Ireland. This exemplifies the position of the writers  
as regards the Anglo-Irish conflict (Baker 2006: 125). The example is clear enough 
but it reflects two positions within the same language. However, Spanish speakers 
will be more adamant to accept this view when comparing the choices in the Spanish 
and English texts29. The Falkland / Malvinas binomial may have political ramifica-
tions, but each term is the established standard form within each culture in all  
other disciplines (geography, tourism, etc.). León, in fact, underlines the fact  
that the question has never arisen in his long professional life as a translator and 
interpreter30.

However, the comparison with BBCNews indicates a biased approach to the same 
principle, depending on the intended readership, and in spite of the importance 
attached to the choice of names when reporting on areas with more than one name 
(Baker 2006: 127). This might be related to the different intended audiences in the 
two translated media.

01.Meta 56.1.corr 2.indd   76 11-05-10   1:32 PM



Figure 4

El País and BBCMundo in the world

The texts examined in elpais.com (Spanish and English versions) and bbc.co.uk 
(English and Spanish sites) show the different position of the two media with regards 
to the (language of the) Other. Firstly, the BBC strives to produce a specific news 
portal for Spanish speakers in a global market, but the site is geared towards Latin 
American countries, with a clear interest in promoting English and British culture. 
The site has sections on the tourist attractions of the British capital and provides, on 
a regular basis, information about British events. An important number of the texts 
are translated, following principles of impartiality that have been contested by a sec-
tor of the readership and even by some of their former journalists31. The lack of 
coherence in the application of these principles makes an impact on the translational 
process because each one is applied to very different degrees, depending on whether 
we are dealing with the presentation of a news event in English, on the one hand, 
and its adaptation, translation or transediting into Spanish, on the other. Thus, lan-
guages in contact can easily become languages in conflict, with one imposing 
political principles on the other. The recurrent use of the binomial Falkland / 
Malvinas might be aimed at avoiding face-threatening communicative acts, but this 
concern is applied bearing in mind the source readership or audience even when 
transediting a text into Spanish. Paradoxically enough, the principle is eliminated 
altogether when reporting in the source language for the source readership. Here, 
the face-threatening concern is applied once again to the source audience. The 
approach is openly ethnocentric, and the Spanish-speaking journalists / translators 
are clearly influenced by it. Thus, there is a clear asymmetry of these sites and their 
foreign-language versions as regards the language, the culture and the position of the 
other.

As indicated, BBCMundo is aimed at a foreign readership and works partly as a 
translated service of BBCNews. This is, for the most part, covert translation with no 
indication of the origin of the reports posted. In this sense, we may be face to face 
with what House (2003: 43) has described as a new form of “overt translation that 
may soon replace covert translation.” In her view, in the old type of overt translation, 
the original text continued living, although in different manner, for the target audi-
ence. It was a dialogue between the two languages and cultures. However, “this new 
overt type […] no longer resembles a dialogue. We are dealing with a situation of 
conquest, where the textual traditions and the generic conventions of the receiving 
culture are conquered” (House 2003: 43). In fact, the texts examined unashamedly 
imitate not only the linguistic conventions of the source texts, but also accept the 

El País
English
Edition

BBCMundo

embedding anglocentric perceptions of the world    77

01.Meta 56.1.corr 2.indd   77 11-05-10   1:32 PM



78    Meta, LVI, 1, 2011

ideological impositions of the source culture, thinly disguised as principles of impar-
tiality. In a world dominated by Anglophone news media, an Anglocentric perception 
of the world, or an Anglocentric perception of what is right and what is wrong, 
permeates through them.

Conversely, the English edition of El País does not hide its Spanish origin. The 
short editorial team is acknowledged to be formed by translators and journalists. Its 
purpose is, therefore, twofold. On the one hand, its foreign readership might find, in 
its pdf format, an open window to what the International Herald Tribune also ethno-
centrically describes as local news, that is, events embedded within the source culture: 
political, economic, cultural, religious, social, etc, even if international news also 
feature in the eight pages of El País English Edition. But, on the other, it is also 
addressed at the source audience in order to provide them with a tool that may assist 
their English language learning process at an advanced level, often used in language 
schools and universities in Spain. As a new Trojan horse, El País English Edition is, in 
fact, contributing to the global expansion of English within its own expanding circle.

NOTES

1. BBCNews. Visited 12 January 2007, <http://news8.thdo.bbc.co.uk/hi/spanish/news/>.
2. El País English Edition. Visited 18 October 2008, <http://www.iht.com/indexes/partners/index.

php>.
3. BBCMundo. Visited 2 November 2009, <http://www.bbc.co.uk/spanish/specials/167_principios/>.
4. Reuters. Visited 27 February 2006, <http://uk.reuters.com> (report no longer available).
5. I hereby acknowledge my gratitude to Oviedo’s state-run Language School, which keeps the issues 

I consulted.
6. El País.com. Visited 1 April 2007, <http://www.elpais.com/articulo/internacional/Reino/Unido/

hara/islenos/quieran/elpepiint/20070401elpepiint_12/Tes>.
7. El País.com. Visited 25 February 2006, <http://www.elpais.com/articulo/Pantallas/BBC/suspende/

emision/islas/Malvinas/elpepirtv/20060225elpepirtv_4/Tes>
8. El Mundo.es. Visited 24 February 2006, <http://www.elmundo.es/elmundo/2006/02/24/comuni-

cacion/1140771047.html>.
9. guardian.co.uk. Visited 12 March 2005, <http://www.guardian.co.uk/money/2003/may/25/mov-

ingoverseas.observercashsection?INTCMP=SRCH>.
10. The Telegraph. Visited 13 August 2006, <http://www.telegraph.co.uk/news/1526219/Cold-windy…

-and-taking-bookings-now.html>. 
11. The Telegraph. Visited 7 April 2007, <http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/south 

america/falklandislands/740767/Penguins-and-peace.html>.
12. guardian.co.uk. Visited 18 October 2007, <http://www.guardian.co.uk/world/2006/nov/15/argen-

tina.features11?INTCMP=SRCH>.
13. The Times. Visited 16 October 2007, <http://www.thetimes.co.uk> .
14. BBCMundo. Visited 14 May 2008, <http://news.bbc.co.uk/hi/english/static/in_depth/uk/2002/

falklands/guide2.stm>.
15. BBCMundo. Visited 14 May 2008, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/newsid_1865000/ 

1865530.stm>.
16. BBCMundo. Visited 15 May 2008, <http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/6502227.stm>.
17. BBCNews. Visited 19 May 2007, <http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/2955061.stm>.
18. BBCNews. Visited 12 May 2008, <http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4507481.stm>.
19. BBCMundo. Visited 21 February 2006, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/latin_america/new-

sid_4735000/4735416.stm>.
20. BBCMundo. Visited 21 February 2011, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/latin_america/new-

sid_4495000/4495395.stm>.
21. BBCMundo. Visited 21 February 2011, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/latin_america/new-

sid_3595000/3595151.stm>.
22. BBCMundo. Visited 15 October 2007, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/latin_america/new-

sid_3592000/3592695.stm>.

01.Meta 56.1.corr 2.indd   78 11-05-10   1:32 PM



23. BBCMundo. Visited 18 October 2007, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/specials/newsid_ 
3055000/3055270.stm>.

24. BBCMundo. Visited 17 October 2007, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/latin_america/new-
sid_3492000/3492221.stm>.

25. BBCMundo. Visited 21 February 2006, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/latin_america/new-
sid_4735000/4735416.stm>.

26. BBCNews. Visited 12 May 2007, <http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4756514.stm>.
27. BBCMundo. Visited 12 May 2007, <http://news.bbc.co.uk/hi/spanish/science/newsid_4761000/ 

4761096.stm>.
28. BBCBrasil. Visited 2 April 2007, <http://www.bbc.co.uk/portuguese/reporterbbc/story/2007/04/ 

070402_malvinas_aniversariorg.shtml>.
29. And readers might even judge that the writers are being particularly selective as regards the use 

of binomials. Parts of the international audience might find it desirable to see Suomi / Finland or 
Magyarország / Hungary. These might avoid likely face-threatening communicative events vis-à-
vis Finnish or Hungarian readers that might not identify themselves with the English (or Spanish, 
French, etc.) terms.

30. I would like to thank Mario León for kindly answering my queries as regards this issue.
31. For instance, Martin Bell has recently criticised the traditional policy of detachment of the BBC, 

also described as the “sit on the fence” position (Bell 2003: 158-160).

REFERENCES

Allan, Stuart (2004): News Culture. Maidenhead: Open University Press.
Allan, Stuart (2006): Online News. Maidenhead: Open University Press.
Baker, Mona (1992): In Other Words. London: Routledge.
Baker, Mona (2006): Translation and Conflict. A Narrative Account. London: Routledge.
Bell, Martin (2003): Through the Gates of Fire. A Journey into World Disorder. London: Phoenix.
Bielsa, Esperança (2007) Translation in Global News Agencies. Target. 19(1):135-155.
Bielsa, Esperança and Bassnett, Susan (2009): Translation in Global News. London: Routledge.
Canagarajah, Suresh (1999): Resisting Linguistic Imperialism in English Teaching. Oxford: 

Oxford University Press.
Carbonell, Ovidi and Madouri, Khadija (2005): Las huellas de la ideología. Terrorismo e 

Islam en los medios de comunicación. In: Carmen Cortés and María José Hernández 
Guerrero, eds. La traducción periodística. Cuenca: Ediciones de la Universidad Castilla-La 
Mancha, 199-236.

Carbonell, Ovidi (2010): Análisis de pautas de traducción ideológica en el discurso peri-
odístico. In: Roberto A. Valdeón, ed. Translating Information. Oviedo: Ediuno, 87-123.

Frías Arnés, José Francisco (2005): Traducción y periodismo: El País English Edition. Puentes. 
5:39-46.

Gambier, Yves (2010): Media, information et traduction à l’ère de la mondialisation. In: Roberto 
A. Valdeón, ed. Translating Information. Oviedo: Ediuno, 13-30.

Graddol, David (2003): The Decline of the Native Speaker. In: Gunilla M. Anderman and 
Margaret Rogers, eds. Translation Today: Trends and Perspectives. Clevendon: Multilingual 
Matters, 152-167.

Grice, H. Paul (1975): Logic and Conversation. In: Peter Cole and Jerry Morgan, eds. Syntax 
and Semantics 3: Speech Acts. New York: Academic Press, 41-58.

Hatim, Basil and Mason Ian (1997): The Translator as Communicator. London: Routledge.
Hautanen, Suvi (2006): The Work Process of a Correspondent: A Case Study in Translation 

Sociology. In: Kyle Conway and Susan Bassnett, eds. Proceedings of the Conference on 
Translation in Global News. Warwick: University of Warwick, 105-111.

Hernández Guerrero, María José (2009): Traducción y periodismo. Bern: Peter Lang.
House, Juliane (2003): English as a Global Lingua Franca: Conquest or Dialogue? In: Luis Pérez 

González, ed. Speaking in Tongues: Language across Contexts and Users. Valencia: Publi-
cacions de la Universitat de València, 19-46.

embedding anglocentric perceptions of the world    79

01.Meta 56.1.corr 2.indd   79 11-05-10   1:32 PM



80    Meta, LVI, 1, 2011

Hursti, Kristian (2001): An Insider’s View on Transformation and Transfer in International 
News Communication: An English-Finnish Perspective. Helsinki English Studies. 1. Visited 
20 February 2011, <http://blogs.helsinki.fi/hes-eng/volumes/volume-1-special-issue-on-
translation-studies/an-insiders-view-on-transformation-and-transfer-in-international-
news-communication-an-english-finnish-perspective-kristian-hursti/>.

Kachru, Braj B. (1985): Standards, Codification and Sociolinguistic Realism. In: Randolph 
Quirk and Henry Widdowson, eds. English in the World: Teaching and Learning the 
Language and Literatures. Cambridge: Cambridge University Press, 11-30.

Kachru, Braj B. (1986): The Alchemy of English: the Spread, Functions and Models of Non-Native 
Englishes. Oxford: Pergamon.

Kachru, Braj B. (2003): Liberation Linguistics and the Quirk Concern. In: Barbara Seidlhofer, 
ed. Controversies in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 19-33.

Katan, David (2004): Translating Cultures. Manchester: St. Jerome.
León, Mario (2000): Manual de interpretación y traducción. Madrid: Luna Publicaciones.
Milroy, Leslie (1999): Standard English and Language Ideology in Britain and the United States. 

In: Tony Bex and Richard J. Watts, eds. Standard English. The Widening Debate. London: 
Routledge, 173-206.

Phillipson, Robert (1992): Linguistic Imperialism. Oxford: Oxford University Press.
Phillipson, Robert (2003): English-Only Europe? Challenging Language Policy. London: Routledge.
Simpson, John (2002): News from No Man’s Land. London: MacMillan.
Simpson, John (2003): The War Against Sadam. London: MacMillan.
Stetting, Karen (1989): Transediting – A New Term for Coping with the Grey Area between 

Editing and Translating. In: Graham Caie, Kirsten Haastrup, Arnt Lykke Jakobsen, et 
al., eds. Proceedings from the Fourth Nordic Conference for English Studies. Copenhagen: 
University of Copenhagen, 371-382.

Valdeón, Roberto A. (2005): The “Translated” Spanish Service of the BBC. Across Languages 
and Cultures. 6(2):195-220.

Valdeón, Roberto A. (2007): Ideological Independence of Negative Mediation: BBCMundo and 
CNNenEspañol’s (Translated) Reporting of Madrid’s Terrorist Attacks. In: Myriam Sal-
ama-Carr, ed. Translating and Interpreting Conflict. Amsterdam: Rodopi, 99-118.

Valdeón, Roberto A. (2008): Anomalous News Translation. Babel. 54(4):299-327.
Venuti, Lawrence (2008): The Translator’s Invisibility. London: Routledge.

01.Meta 56.1.corr 2.indd   80 11-05-10   1:32 PM


