
All rights reserved © Department of History at the University of New
Brunswick, 2005

Ce document est protégé par la loi sur le droit d’auteur. L’utilisation des
services d’Érudit (y compris la reproduction) est assujettie à sa politique
d’utilisation que vous pouvez consulter en ligne.
https://apropos.erudit.org/fr/usagers/politique-dutilisation/

Cet article est diffusé et préservé par Érudit.
Érudit est un consortium interuniversitaire sans but lucratif composé de
l’Université de Montréal, l’Université Laval et l’Université du Québec à
Montréal. Il a pour mission la promotion et la valorisation de la recherche.
https://www.erudit.org/fr/

Document généré le 19 juil. 2025 03:33

Acadiensis

Who speaks for the public?:
The Debate over Government or Private Broadcasting in
Newfoundland, 1939-1949
Jeff A. Webb

Volume 35, numéro 1, autumn 2005

URI : https://id.erudit.org/iderudit/acad35_1art04

Aller au sommaire du numéro

Éditeur(s)
The Department of History at the University of New Brunswick

ISSN
0044-5851 (imprimé)
1712-7432 (numérique)

Découvrir la revue

Citer cet article
Webb, J. A. (2005). Who speaks for the public?:: The Debate over Government
or Private Broadcasting in Newfoundland, 1939-1949. Acadiensis, 35(1), 74–93.

https://apropos.erudit.org/fr/usagers/politique-dutilisation/
https://www.erudit.org/fr/
https://www.erudit.org/fr/
https://www.erudit.org/fr/revues/acadiensis/
https://id.erudit.org/iderudit/acad35_1art04
https://www.erudit.org/fr/revues/acadiensis/2005-v35-n1-acadiensis_35_1/
https://www.erudit.org/fr/revues/acadiensis/


JEFF A. WEBB

Who speaks for the public?:
The Debate over Government or Private
Broadcasting in Newfoundland, 1939-1949

AFTER MARCONI’S RECEPTION OF THE FIRST transatlantic radio signal at
Signal Hill in 1901, Newfoundlanders realized that radio broadcasting could perform
a great public service by bringing information and entertainment to remote
communities. Neither the government nor business, however, took much advantage of
the technology until the 1930s as, until that time, fledgling commercial broadcasters
served the public and marketed products while the government was preoccupied by
fiscal crises. When the democratically elected Newfoundland government was
replaced by a British-appointed Commission of Government in 1934, it became
possible for the state to take a more active role. The government pursued a bold
agenda of economic reconstruction and social reform, including the creation of a
government-owned broadcaster in 1939 and it, in turn, wanted the Broadcasting
Corporation of Newfoundland (BCN) to publicize the government’s activities and to
encourage the public to participate in its reconstruction projects. This initiative to
develop a non-commercial broadcaster in Newfoundland, and similar efforts
elsewhere in Canada and in the United States, provoked conflict with the privately
owned industry and a substantial amount has been written on the Canadian and
American experiences in this regard during the 1920s.1

The early debate over the structure of radio broadcasting in Newfoundland,
however, which came more than a decade later, has not been studied. This essay seeks
to fill that void by examining the relationship between the state-owned VONF and the
privately owned VOCM in Newfoundland. In the 1940s the commercial competition
between these two broadcasters was matched by an ideological struggle over whether
government or private ownership best served the public interest. There was little
disagreement over the meaning of “public service”: both broadcasters agreed that
providing news and entertainment to isolated rural listeners was vital and that radio

1 There is an extensive historiography on the debate between public and private broadcasting in North
America, although the case of Newfoundland has not received much attention to date. This essay
addresses that lacuna. Major works in this historiography include the following: Susan Smulyan, The
Commercialization of American Broadcasting, 1920-1924 (Washington, 1994); Robert W.
McChesney, Telecommunications, Mass Media, and Democracy: The Battle for the Control of U.S.
Broadcasting, 1928-1935 (New York, 1993); Margaret Prang, “The Origins of PublicBroadcasting in
Canada”, Canadian Historical Review, 46, 1 (March 1965), pp.1-31; E. Austin Weir, The Struggle for
National Broadcasting in Canada (Toronto, 1965); Mary Vipond, Listening In: The First Decade of
Canadian Broadcasting 1922-1932 (Kingston and Montreal, 1992) and Marc Raboy, Missed
Opportunities: The Story of Canada’s Broadcasting Policy (Kingston and Montreal, 1990).

Jeff A. Webb, “Who speaks for the public?: The Debate over Government or Private
Broadcating in Newfoundland, 1939-1949”, Acadiensis, XXXV, 1 (Autumn 2005), 
pp. 74-93.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 74



Broadcasting in Newfoundland 75

could be an effective tool to educate listeners and allow them to participate in the
public life of their country. The disagreement between VONF and VOCM was over
which system – private ownership or centralized government control – best met these
needs. While the government favoured a state-owned monopoly, Joseph L. Butler, the
owner of radio station VOCM, defended his business with an alternative view.
Whereas the government-owned station, VONF, presented itself as the official “Voice
of Newfoundland”, Butler dubbed VOCM the “Voice of the Common Man” and
insisted that it was his station that spoke for the public. The competition between the
two stations, however, was not conducted upon a level playing field, primarily
because the Broadcasting Corporation of Newfoundland was mandated to regulate its
commercial rival, as was the case with the Canadian Broadcasting Company (CBC)
and its private competition. Unlike the situation in Canada, though, the Newfoundland
government was not democratically elected. Avenues for business to apply political
pressure were limited; since the Commission of Government was a bureaucracy not
tempered by a legislature, its commissioners were predisposed to accept the
arguments for administrative efficiencies offered by the state-owned broadcaster.
Furthermore, many of the key officials were British and favoured a state monopoly
broadcaster as similar to the British Broadcasting Corporation (BBC) as was possible
given local conditions. The BBC embodied both the desire for the cultural uplift of
listeners and bureaucratic efficiency, which the BCN attempted to emulate. The
relationship between the state-owned and the privately owned broadcasters also
unfolded within the context of wartime patriotism, the re-emergence of politics
through the post-war constitutional debate and the vulnerable position of
Newfoundland in the international allocation of frequencies.

Soon after taking power in 1934, the British officials within the Commission of
Government discussed replacing the North American-style existing commercial
broadcasters with a government-owned broadcaster similar to the BBC.2 In Canada,
the role of the Canadian Radio Broadcasting Commission and the role of the Canadian
Broadcasting Corporation were affected by their relationship with the existing
privately owned broadcasting industry. In Newfoundland, the government initially
hoped to purchase the Dominion Broadcasting Company’s VONF and establish a
monopoly but, as in Canada, was prevented from doing so by existing broadcasters.
Within the government, the movement for a public monopoly was spearheaded by
Secretary of the Department of Posts and Telegraphs, G.D. Frazer, who had been
seconded from the General Post Office of the United Kingdom. The owner of the
principal commercial broadcaster at that time, R.J. Murphy of the Dominion
Broadcasting Company, sold VONF to the government, and most of the employees
accepted jobs with the government-owned station.3 There was one exception,
however, which made the establishment of a monopoly problematic. While the

2 Jeff A. Webb, “The Origins of Public Broadcasting: The Commission of Government and the
Creation of the Broadcasting Corporation of Newfoundland”, Acadiensis, XXIV, 2 (Autumn 1994),
pp. 88-106.

3 “Joseph L. Butler”, Encyclopaedia of Newfoundland and Labrador, vol. 1 (St. John’s, 1981), p. 302;
“William F. Galgay”, Encyclopaedia of Newfoundland and Labrador, vol. 2 (St. John’s, 1984), p.
416; “Robert J. Murphy”, Encyclopaedia of Newfoundland and Labrador, vol. 3 (St. John’s, 1991),
p. 655.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 75



Acadiensis76

commission worked out the details of its broadcasting policy, and after the
government intention to establish its own centralized station became known, Joseph
Butler left his position as chief operator of VONF to establish his own station.4 In
1936 he entered into a partnership with Walter B. Williams, who had operated a small
home-built transmitter under the call sign VOCM. Butler purchased a new transmitter
from the United States and established his own Colonial Broadcasting System
Limited, making use of the existing VOCM licence.5 Butler and Williams rejected
Frazer’s offer to buy their station and hire them as operators of the government-owned
station at an annual salary of $2,000, after which Frazer decided they were not
“deserving of any further consideration”.6 At this point the Commission of
Government might have cancelled VOCM’s licence, but the Governor of
Newfoundland, Humphry Walwyn, feared criticism for suppressing private
enterprise.7 As the Commission of Government explained to the Dominions Office, it
might have put VOCM out of business by refusing to renew its annual licence the next
time it came up for renewal, but “such an action would be regarded as tantamount to
the suppression by the Government of a possible competitor, and would tend to give
the new Central Station a bad start”.8 A wait-and-see attitude was more prudent.
William F. Galgay, who remained as general manager of VONF when it made the
transition from private to government ownership, later reported that Frazer “made
clear to Mr. Butler that no increase would be permitted in the power of the station nor
could he expect assistance or consideration in any form” and that “Mr Frazer
confidently expected that VOCM would eventually go out of business and no further
private stations would be licensed”.9 An antagonistic relationship between the
broadcasting corporation and VOCM had been established.

The formation of the Commission of Government’s broadcasting policy was
affected by the non-democratic nature of the government. To avoid giving the public
the impression that the commission was creating a propaganda apparatus and
restricting the operations of private enterprise, it appointed a committee of citizens to

4 His move may have been prompted by concern that his career was not assured had he remained at
VONF. In 1935 H.L. Kirke, of the BBC, interviewed many Newfoundland broadcasters while
preparing a report upon the feasibility of establishing a public broadcasting station. Kirke reported
that Butler did not get along with others and thought him not a good engineer because he was “too
inclined to experiment”. See H.L. Kirke Report, 11 November 1935, DO35/505/N1071/18, Public
Record Office (PRO) (London).

5 VOCM operated for a while before the Colonial Broadcasting System Limited was incorporated on
30 April 1937. Joseph L. Butler is recorded as owning 26 shares, his wife Evelyn owned 22, Walter
B. Williams, Sr. owned 25 and Walter B. Williams, Jr. owned 24. Butler enhanced his ownership in
1949 when he invested money and the company issued additional shares, and the Williams family
became minority shareholders. See Government of Newfoundland and Labrador, Colonial
Broadcasting System Limited, Registry of Companies, file 01505.

6 G.D. Frazer to Commissioner of Finance, 4 August 1937, Galgay Papers, file 58, Centre for
Newfoundland Studies Archive (CNSA) (St. John’s).

7 Governor to Secretary of State for Dominion Affairs, 12 November 1937, reel B-5018, DO
35/738/N118/8, Library and Archives of Canada (LAC) (Ottawa).

8 W.H. Horwood, Administrator, to Malcolm MacDonald, Secretary of State for Dominion Affairs, 2
April 1938, reel B-5018, DO35/738/N118/17, LAC.

9 General Manager to Governors, Subject – comment on VOCM correspondence, 4 October 1947, file
18, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 76



Broadcasting in Newfoundland 77

draft legislation creating the state-owned broadcaster. The Commission of
Government could then claim the recommendations came from the public. Since the
committee used the Canadian Broadcasting Act as a model for its own legislation, the
Newfoundland Broadcasting Act reproduced the CBC’s responsibility for regulating
privately owned broadcasters, which had been a frequent source of irritation to
privately owned broadcasters in Canada. This created a situation in which tensions
between the BCN and VOCM were likely. That potential became evident when the
British-born Commissioner for Finance, John Penson, proposed regulations that
allowed for a significant degree of intervention into the business of privately owned
stations. In some respects the regulations went further than those of the CBC: stations
could be required to give programming to the BCN before putting it on the air and no
station could rebroadcast programmes from other stations without the permission of
the government station. Other clauses in the proposed regulations parallelled the
Canadian regulations: privately owned stations could not broadcast news they
gathered from newspapers or rebroadcast foreign news gleaned from other
broadcasting stations without the BCN’s permission. Penson also endeavoured to
regulate the morality of programmes: broadcasters were not to mention birth control
methods or advertise spiritous beverages. Should the BCN suspect a station of a
violation of the regulations, the corporation could examine the records of the station
and question its employees. Violation or nonobservance of a regulation could result
in the station having its licence suspended for a period not exceeding three months.10

While broad public support existed for the enhanced service promised by the BCN,
a few people questioned the contention that Newfoundland’s national interest was
best served by a government-owned broadcaster.11 Likewise, not everyone thought
that having the state-owned broadcaster regulate its privately owned competitor was
a good idea. The Board of Trade, which represented the St. John’s business
community, favoured the creation of a centralized broadcaster, but wanted provisions
to be made for privately owned broadcasters as well. The Board of Trade feared that
requiring privately owned stations to submit programming to the government station
prior to it going on the air would be an impediment to their operations. Secondly, it
suggested that the Newfoundland Broadcasting Act should specify the conditions
under which future licences for privately owned stations could be granted. Such a
change would ensure that potential entrants to the industry knew the requirements of
a licence. The broadcasting committee, though, decided that no case had been made
against maintaining the requirement that private broadcasters send copies of material
to be broadcast to the state-owned broadcaster. To the second objection, the
committee responded with the disingenuous suggestion that providing rules for new
entrants into the field was outside the concern of the BCN.12 The Board of Trade also
thought it undesirable that the commissioner of finance should have a veto over the

10 Regulations for Broadcasting Stations made under the Newfoundland Broadcasting Act, Chapter Two
1939, GN 6 1939-1947, Provincial Archives of Newfoundland and Labrador (PANL) (St. John’s).

11 C.L. Parkins, for example, unsuccessfully tried to enlist the Board of Trade in a campaign of
opposition to the creation of a government-owned station which he believed would stifle privately
owned stations. See C.L. Parkins to H.T. Renouf, 28 September 1937, Newfoundland Board of Trade,
MG 73, box 32, file 17, PANL.

12 Meeting of Broadcasting Committee, 20 December 1938, GN 6 1939-1947, PANL.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 77



Acadiensis78

financial decisions of the broadcasting corporation or that one official should have
censorship authority and power to regulate privately owned stations. At a meeting
between Commissioner Penson and representatives of the Board of Trade on 19
January 1939, Penson conceded their point that the governors of the BCN should not
be overruled by a commissioner. Penson did not accept, however, the Board of
Trade’s recommendations on censorship or the regulation of private broadcasters.
While the Board of Trade might have been expected to sympathize with private
industry, it approved of Penson’s plans.13 Neither Frazer nor Penson intended to grant
new licences and expected existing broadcasters to fail. In the absence of significant
opposition the path was clear to develop a state monopoly.

The Newfoundland Broadcasting Act (1939) gave the BCN the authority to make
regulations for the establishment and operation of privately owned stations as well as
to “control the character” of programmes broadcast “including the extent and
character of advertising matter”.14 The Commission of Government developed draft
regulations, such as limiting advertising to 10 per cent of the total time of each
programme and a ban upon mentioning the price of goods on the air. A potentially
more draconian regulation gave the BCN the right to force a privately owned station
to “change the quality or the nature of its advertising broadcasts”.15 The regulations
would have come into effect upon publication in the Newfoundland Gazette and one
daily newspaper. No such regulations were published, perhaps in part because of the
preoccupations of the Second World War and Newfoundland’s subsequent
constitutional debate. The commissioners, who were sensitive to being perceived as
dictators, may also have hesitated to put such provocative regulations into force when
they assumed that the privately owned stations were going to go out of business
anyway. This left the privately owned broadcasters in a regulatory vacuum in which
the status quo was maintained and the BCN’s efforts to regulate seemed capricious.

On 13 March 1939, VONF signed on the air as a state-owned broadcaster and
assumed shared responsibility for regulating the industry with the Department of
Posts and Telegraphs. Since the Secretary of Posts and Telegraphs, Frazer, also sat on
the board of governors of the BCN, he had great influence over privately owned
stations with which the BCN competed. Otherwise, there was little immediate change
in the way that VONF operated when it changed from private to state ownership. If
Butler had hoped that VOCM would monopolize commercial radio once the
government station was established, he must have been disappointed. The
broadcasting corporation continued to accept advertising even though it received
revenue from the licence fees paid by Newfoundland listeners and VOCM’s fee for a
broadcasting licence. VOCM had to live under the regulatory thumb of the BCN – its
competitor for audience attention and advertising dollars. Since the BCN had its
operations subsidized by the licence fees, the competition for advertisers was not
conducted on a level playing field.

13 Summary of meeting titled “Re Proposed Act Respecting Broadcasting”, 20 January 1939,
Newfoundland Board of Trade, MG 73, box 36, file 16, PANL.

14 An Act Respecting Broadcating, 1939, no. 2, section nine, Newfoundland Gazette, XV, 5, 31 January
1939.

15 Regulations for Broadcasting Stations made under the Newfoundland Broadcasting Act, Chapter
Two, 1939, GN 6 1939-1947, PANL.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 78



Broadcasting in Newfoundland 79

While VONF and VOCM competed against each other, they also occupied
different rhetorical niches. The BCN attempted to both entertain and to serve the
government’s propaganda purposes; VONF was the official “Voice of
Newfoundland” both to Newfoundlanders and to people in other countries. That
enabled Butler to portray VOCM as the independent alternative to the government
station – the “Voice of the Common Man”. Only a month after the establishment of
the BCN, VOCM proved its willingness to give a voice to those who opposed the
Commission of Government and who accused the BCN of being a government-
propaganda apparatus. Kenneth Brown, the President of the Fishermen’s Protective
Union (FPU) and former member of the House of Assembly, criticized the
government station; claiming that he represented a large segment of the people of the
country, Brown requested the opportunity to broadcast a reply to J.J. Thompson’s
claims that the newly formed Newfoundland Lumbermen’s Association rather than
the FPU represented loggers. The BCN turned down the request, as it had turned down
Thompson’s earlier request to use the station. This prompted Brown’s appearance on
VOCM on 29 April 1939. In that speech, he encouraged FPU members to prepare for
violence against the Lumbermen’s Association, which may have been the reason the
BCN had declined Brown’s request in the first instance. Brown went on to condemn
the government-owned station in ways that challenged the BCN’s claim to represent
the public:

The reason advanced for establishment of this big government
station was that the interests of the Newfoundland people and the
country in general should be served. . . . We may talk about Hitler
and Mussolini, but are we under a dictatorship in this country? How
much longer will the station over which I am speaking to you
tonight, be extended the privilege of free speech? What would be
the position if a movement were started tomorrow to bring about the
restoration of some form of responsible government in
Newfoundland? Would the facilities of VONF be made available to
the leaders of such a movement? It is time the Broadcasting
Corporation of Newfoundland made public the policy under which
it is operating so we all may know where we stand in relation to
radio freedom. If the station were erected for the benefit of
Newfoundland and Newfoundlanders and not merely as a
government propaganda bureau.16

A recording of this speech is among the extant recordings kept by the BCN,
presumably made in case the corporation decided to take action against either Brown
or VOCM.

News broadcasts were another source of aggravation between VOCM and the
BCN. The state-owned broadcaster relied heavily upon the BBC for both
entertainment and foreign news content, priding itself as a reliable news source.

16 K.M. Brown, 20 April 1979, F27570/79-007 (CD887), Memorial University of Newfoundland and
Labrador Folklore and Language Archive (MUNFLA) (St. John’s).

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 79



Acadiensis80

VOCM wanted to broadcast BBC programming as well, but the BBC rejected Butler’s
application since its policy was to deal directly with national broadcasters where
available; VOCM was advised to ask if the BCN wanted to hand over BBC
programmes it did not need.17 Meanwhile, the Newfoundland Butter Company, which
sponsored the international news on VONF, complained to the BCN that while it
purchased news from the Trans-Radio News Service and paid for Al Vardy to read it,
VOCM gathered news from other broadcasters without paying. Since VOCM
provided three broadcasts a day, the Newfoundland Butter Company’s “best efforts
look[ed] insignificant”.18 Two months after the BCN went on the air, Frazer wrote to
Donald Manson of the CBC to ask advice on solving this problem. A station in
Newfoundland, Frazer reported, had been collecting news from American and British
broadcasters as well as newspapers and, in turn,  selling sponsorship of the news to
one of its own advertisers.  He wondered if the BCN should enact regulations
prohibiting such acts and asked if copyright existed in news so that the station could
be forced to refrain from broadcasting news that it had not purchased.19 Manson
replied that while copyright did not generally exist in news, the CBC thought it
undesirable that a station rebroadcast a programme without the permission of the
broadcastor of origin. He suggested that the BCN draft something similar to the CBC
regulation, which had been effective in suppressing the pirating of news. The CBC’s
regulations allowed privately owned stations to purchase news from a supplier, such
as Trans-Radio, and broadcast that news provided they had the written permission of
the CBC and a licence to receive the news from the Department of Transport.20 The
BCN was to periodically become concerned by VOCM’s pirating the news but, since
no such regulations had been put into effect, little could be done.

During the Second World War, the BCN expanded its role as the national
broadcaster. It established VOWN in Corner Brook in 1943 to provide coverage to a
large part of the island that infrequently received VONF or its short-wave transmitter
VONH. It also fulfilled a range of wartime propaganda and information functions,
similar to that of other national broadcasters such as the CBC and BBC. Wartime was
a good time for state-owned broadcasters. Even in the United States, where nearly
everyone accepted that private ownership of broadcasting and freedom from
government influence were in the public interest, the challenges of the war enabled
the Roosevelt administration to establish a place for the state in American
broadcasting.21 Unlike the situation in Canada or the United States, however, privately
owned broadcasters in Newfoundland remained unable to expand their businesses as
the economy revived. The rhetorical debate over public versus private broadcasting
was quiet, however, because patriotism ensured that no one criticized the expansion
of the BCN or the restrictions upon VOCM. Wartime preoccupations, and perhaps
political sensitivities, may also have dissuaded the Commission of Government from

17 Michael Barkway, BBC, to Galgay, 22 January 1948, file 4, Galgay Papers, CNSA.
18 A.E. Poynter and J.C. Crosbie, Newfoundland Butter Company, to Newfoundland Broadcasting

Corporation [sic], 20 May 1939, GN 6, file 1939-47, PANL.
19 Frazer to Donald Manson, CBC, 25 May 1939, file 96, Galgay Papers, CNSA.
20 Donald Manson, CBC, to Frazer, 16 June 1939, file 96, Galgay Papers, CNSA.
21 Gerd Horten, Radio Goes to War: The Cultural Politics of Propaganda during World War II

(Berkeley, 2002).

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 80



Broadcasting in Newfoundland 81

enacting the necessary regulations that would have put into effect the most draconian
regulations. Although the Commission of Government’s welcome had worn thin, few
people questioned the constitutional status quo while the war was underway.
Meanwhile, the revival of trade that accompanied Allied military spending gave
advertisers much more money to spend and increased the number of licenced
receivers. These conditions might have allowed for the growth of privately owned
broadcasters, but the BCN did not approve power increases or new licences to
privately owned stations. The exception was the establishment of three American
military-owned stations: VOUS at Fort Pepperall and, later, VOHF at Harmon Field
and VOUG at the military airfield in Goose Bay.22 The Royal Canadian Air Force also
established VORG at the Newfoundland Airport in Gander. The BCN did not see
these stations as precedents for the licensing of commercial stations but as part of the
war effort. Butler accepted that VOCM had to live with the existing low-power output
of his transmitter as long as hostilities continued, even if the licences issued to the
American stations rankled his sensibilities.

With the cessation of the hostilities in Europe, Galgay believed decisions about
new radio broadcasters could no longer be put off. He suggested the board of
governors of the BCN needed to establish regulations governing privately owned
stations. The concern had been prompted by an application to establish a 10-watt
station on Bell Island by James B. Butler, the son of the owner of VOCM. The
application could be rejected without consideration, Galgay reported, since
government policy had long been to refuse all new applicants and no regulator in the
world would approve a 10-watt station, which was widely accepted as nothing but a
nuisance. Of greater worry to Galgay was the rumour that James L. Butler was about
to apply for an increase of power for VOCM. If the power increase were granted,
Galgay had heard, the elder Butler would then sell the station to a foreign interest.
This request could not be dismissed as lightly as that of his son, but Galgay saw no
reason to change the policy. He advised disallowing power increases of existing
stations and advocated making regulations to control privately owned broadcasting
stations more closely, especially in matters such as the transfer of licences. He
favoured a procedure for approving new licences or cancelling existing licences and
a regulation that made it clear that licences were held by individuals and were not
automatically transferable. He also proposed establishing penalties for the violation of
the regulations.23

There were other proposals to expand privately owned broadcasters that would
have eroded the monopoly on high-power transmitters and networking of stations that
the BCN had established during the war. One such application came from the Evening
Telegram newspaper, which promised to not only develop Newfoundland
broadcasting talent but also to rebroadcast American and Canadian programming to
fill the forthcoming void once VOUS went off the air.24 A handwritten note in the

22 Jeff A. Webb, “VOUS – Voice of the United States: The Armed Forces Radio Service in
Newfoundland”, Journal of Radio Studies, 11, 1 (June 2004), pp. 87-99.

23 General Manager to Governors, 27 December 1945, file 42, Galgay Papers, CNSA.
24 R.B. Herder, Evening Telegram, to W.S. Roddis, Secretary of Posts and Telegraphs, 20 March 1946,

file 47, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 81



Acadiensis82

BCN’s correspondence, in Galgay’s hand, suggested that this proposal was really
being made by the Thompson group of newspapers.25 He was presumably concerned
about Canadians getting a foothold in the country’s broadcasting industry. While no
new broadcasting licences were granted, one business hoped to enter the broadcasting
field by entering into a partnership with the BCN. At the beginning of 1947 the
Sunday Herald, owned by the young entrepreneur Geoff Stirling, proposed
purchasing time during the early morning hours between 7:00 am and 10:00 am when
VONF was normally off the air. Although the arrangement would be a profitable one
for the BCN, Galgay thought that the idea of “time block buying” was likely to lead
to disputes that would reflect badly upon the corporation. He thought it unlikely that
the Sunday Herald would use all of the time. It would, therefore, not want to
undertake the expense of selling its allotted time to other sponsors without making
some profit for its trouble. Galgay believed this was not feasible since it would require
selling time in the early morning at a higher price than the rate for the more attractive
period later in the day. He also believed that there was little demand for broadcasting
during the early morning. Lastly, he warned against the BCN affiliating with a private
interest that might “be highly biassed or even diametrically opposed to those of the
national system”. Those who opposed the corporation, Galgay worried, would
welcome the opportunity to imply that the BCN was biased in favour of the Sunday
Herald.26 The board also rejected a similar proposal by St. John’s businessman
Mengie Shulman, who was operating as an advertising agent in preparing
programming for businesses during a morning programme on VOCM and now
proposed to do the same on VONF.27

In March 1946 Galgay circulated to the governors copies of the never-enacted
regulations of 1940. He repeated the proposal that would require privately owned
stations to provide proof that they had the permission from originating stations to
rebroadcast the content of their news reports. He also reiterated his view that the
regulations were needed to govern the establishment of new stations, the method of
renewing licences (to make it clear the licencee must be the actual operator), and to
ensure that licences were not transferable. Even at this late date he was not certain,
however, if such regulations should be made by the corporation or by the Department
of Posts and Telegraphs, and suggested that he would discuss the issue with Secretary
of Posts and Telegraphs W.S. Roddis.28

Butler had his lawyer, Leslie R. Curtis, prepare a detailed response to the proposed
Broadcasting Regulations of 1946, a document which merits examination for what it
reveals of the ideological underpinnings of the case for private broadcasters. Curtis
objected to the many ways the proposed regulations would restrict VOCM’s business

25 Roy Thompson had apparently visited St. John’s in 1944, a visit which Galgay believed had been
suggested by a relative, Captain F.R. Davies, who had been the public relations officer for the
Canadian Army in Newfoundland. See handwritten note, file 47, Galgay Papers, CNSA.

26 General Manager to Governors, Subject: Sunday Herald Application, 13 January 1947, file 15,
Galgay Papers, CNSA.

27 General Manager to Governors, 28 September 1948, file 20, Galgay Papers, CNSA.
28 Roddis had replaced Haig-Smith, who in turn had replaced Frazer as Secretary of Posts and

Telegraphs. See General Manager to Governors, 19 March 1946, file 111, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 82



Broadcasting in Newfoundland 83

and threatened that if the board did not present them for public scrutiny in advance of
putting them into effect then the Colonial Broadcasting System Limited would “take
steps to secure adequate publicity”.29 Curtis pointed out that no regulation had been
gazetted which would permit the BCN to reject applications for new licences or
increases in transmitter power. The Department of Justice concurred with this
interpretation, prompting Galgay to suggest gazetting a specific regulation granting
the BCN authority to regulate privately owned stations.30 Curtis also protested the
reintroduction of the regulations that the “petty dictator” Penson had drafted in 1940,
on which, despite his “lust for power”, the commissioner had failed to enact. In
VOCM’s decade of operations, Curtis claimed, the station had cooperated with the
government and had never been the object of complaint. Regulation was therefore
unnecessary: “Now that the war is over, and the need for censorship in any form no
longer exists the Corporation proposes to adopt regulations which will have the effect
of empowering it to censor and completely muzzle public opinion in Newfoundland,
and this station insists that, at such critical time above all others in the history of
Newfoundland, such dictatorship should not be seriously considered. . . . We
unhesitatingly say such a proposal is ‘ultra vires’ the corporation”. Curtis suggested
that the BCN had no more right to tell VOCM what it could broadcast than it had to
tell newspapers what they could publish. The proposed regulation requiring the station
to submit programming to the BCN before broadcast was “dictatorship at its worst”.
Curtis also asked if this regulation were going to be applied to VOUS, and asked why
the American military had not been provided with a copy of the regulations. Was the
government, he asked, only going to “dictate” to Newfoundland citizens?31

The fact that the regulations had been adapted from the Canadian regulations was
not an argument for their worth, Curtis continued, because they were a source of
discontent in that country and the situation in Newfoundland was different. Unlike the
BCN, the CBC subsidized privately owned stations by purchasing time on them for
its network programming and did not compete with the independent stations, he
maintained, by selling time to advertisers at half the commercial stations’ rates.
Government commissions had a role, he conceded, “but as for these commissions
starting in business in opposition to and partially capitalized by the private
organizations they are appointed to regulate, even an apathetic public should shiver in
its shoes, for under such a state of affairs, democracy becomes a myth and freedom of
speech a fading memory”.32

Curtis threatened that if VOCM were not permitted to increase the power of its
transmitter and to use shortwave, it would be forced to ask the government to
investigate broadcasting generally, and specifically the way that licence fees were
used to subsidize advertising on VONF. Since the BCN was unable to limit its
advertising content to 10 per cent even with its government subsidy, Curtis thought it
unfair to expect VOCM to do so. He suggested that if VONF unilaterally reduced its

29 L.R. Curtis to Galgay, 1 June 1946, file 13, Galgay Papers, CNSA.
30 Galgay to G.R.Williams, 26 September 1946, file 7, Galgay Papers, CNSA.
31 L.R. Curtis to Galgay, Memorandum re proposed regulations to be made under the Newfoundland

Broadcasting Act, Chapter 2, 1939, 1 June 1946, file 13, Galgay Papers, CNSA.
32 L.R. Curtis to Galgay, Memorandum re proposed regulations to be made under the Newfoundland

Broadcasting Act, Chapter 2, 1939, 1 June 1946, file 13, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 83



Acadiensis84

advertising to 10 per cent, then perhaps the public would be unsatisfied with the
advertising content on VOCM and listen exclusively to VONF. Furthermore, he
argued that VOCM provided as much public service programming as did VONF, and
did so without the subsidy. Lastly, Curtis condemned regulations which would deny
due process and apply the law inequitably:

This section constitutes the corporation a ‘star chamber’ and
enables it to meet in secret, and, presumably by a majority vote,
pass judgement and enforce same by suspending the license of a
private station for any period not exceeding three months. This is a
very heavy penalty that cannot be assessed in dollars; yet power of
imposition is taken by the corporation from the courts. The
corporation thus constitutes itself a judge in its own cause – a most
dangerous and iniquitous precedent, not contemplated by the act. It
is submitted that the clear intention of the act was that the
corporation should define the offense and prescribe the penalty . . .
but the whole question as to the guilt and, if so, the penalty should
be determined by a court of law after a fair and public trial. . . .  It
may be noted that the government station is NOT liable to any
penalties for infringement of any of these regulations, and it can
with impunity completely disregard the same. What could be more
unfair, for instance, than a law which would enable Highroad
Commission trucks to disregard ‘stop’ signs placed in position by
the highroads authorities. Regulations should be equally binding on
all stations and enforceable only by independent courts. Such
discrimination places the government station ABOVE the law,
which the broadcasting act never contemplated.33

VOCM also solicited a submission to the BCN from lawyers representing Harvey
and Company, which sponsored the Terra Nova News Bulletin on VOCM. These
lawyers objected to section nine of the proposed regulations, which prohibited
broadcasters from using news which they gathered from newspapers. They suggested
that the existing libel and slander laws were sufficient to protect people’s reputations
and that the proprietary rights of authors were sufficient to protect the form in which
news was published. The proposed regulation, they submitted, would establish new
law since it would give newspapers proprietary rights over the information itself. The
lawyers asserted that the newspapers had neither asked for nor needed such
protection, and that it would harm the public since so many people in outlying areas
depended upon broadcasting to provide them with news and information.34

Galgay replied that rather than being restricted, VOCM benefited from the BCN
protecting it from any competition since it was the only commercial station that had a

33 L.R. Curtis to Galgay, Memorandum re proposed regulations to be made under the Newfoundland
Broadcasting Act, Chapter 2, 1939, 1 June 1946, file 13, Galgay Papers, CNSA.

34 Knight, Phelan and Hawkins to BCN (on behalf of Harvey and Company Ltd, sponsors of the Terra
Nova News Bulletin), 27 May 1946, file 13, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 84



Broadcasting in Newfoundland 85

licence. Furthermore, he suggested, when the corporation declined offers of
programmes or spot announcements, it passed the business to VOCM. He claimed
that commercial stations in other countries would envy VOCM’s protection from
competition.35 Galgay claimed that “the entire future of the corporation may be
jeopardized” unless action was taken to regulate privately owned stations. His level of
annoyance at VOCM was revealed in a draft of a memo to the board:

It is useless to attempt to be fair with VOCM. This station and its
owner has constantly carried out an insidious campaign against the
corporation which has done us very material damage. On our part
we have consistently ignored VOCM and it has been interpreted as
fear or timidity. Due to the policy of restricting our advertising,
VOCM has secured a very large share of business, which has raised
it from a position of insignificance in 1939 to one of relative
importance in 1947. To put it quite plainly VOCM has been ‘getting
away with murder’ doing what it pleases and thumbing its nose at
the corporation.  By our attitude of ‘fair play’ and using the banner
of ‘free speech’ as a cloak this station has continually libelled the
corporation and its officers either directly or indirectly. A situation
which would not be tolerated by any broadcasting authority
elsewhere.

Up to the present time we have permitted our policy of fair play
to control our attitude towards VOCM. The actions of this station
has quite obviously been such as to forfeit any claim to further
consideration on this premise and, it is my opinion, that we should
immediately publish and enforce the broadcasting regulations in the
best interest of broadcasting in Newfoundland and not with any
particular reference to VOCM.36

Galgay argued that at the very least they should publish regulations establishing
control over power increases and the licensing of new stations. Based on this
recommendation the BCN’s board denied Butler’s requested a power increase for his
AM transmitter and for a licence for a shortwave transmitter.37

Butler appealed to the Commissioner of Finance, R.L.M. James, and added a request
for permission to experiment with frequency modulation. He complained that his
applications had never been “honestly considered” and that the corporation’s answers to
its applications had been excuses; its real motive had been “curtailing the operation of
an independent station”. Butler threatened that if James did not redress his grievances,
he would take the matter to the governor of Newfoundland, the National Convention
and the people of the country.38 He insisted that the North American Regional
Agreement authorized power of up to 50,000 watts on VOCM’s frequency and that the

35 Report for the Commissioner, September 1946, file 6, Galgay Papers, CNSA.
36 Draft Memo, General Manager to Governors, 22 July 1947, file 70, Galgay Papers, CNSA.
37 G.R. Williams to Galgay, 31 August 1946, file 7, Galgay Papers, CNSA.
38 J.L. Butler to R.L.M. James, Commissioner for Finance, 2 August 1947, file 18, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 85



Acadiensis86

reasons the BCN supplied for rejecting the application were false. He claimed that
VOCM provided all the same public services provided by VONF, including “talks”
upon matters of public interest. Unlike VONF, however, VOCM did so without
censorship. He went on to suggest that his station would be best able to provide
impartial information to the public during the constitutional debate. Since three of the
governors of the BCN – J.S. Currie, R.S. Furlong and C.E. Hunt – had endorsed the
platform of the Responsible Government League, Butler argued the corporation might
be biased during the coming referendum. “A powerful and free and independent station,
which VOCM has demonstrated itself to be since its inception”, he wrote, “may be
considered a ‘must’ if a full and intelligent educational campaign is to be permitted”.
Furthermore, Butler suggested, the BCN was subsidized by the government, lost money
on its operations and charged advertisers such a low rate as to subsidize advertisers. He
had accepted the status quo during wartime, but now threatened to resume his campaign
to get permission to operate at a higher level of power.39

Newfoundland’s constitutional debate provided a new forum for the antagonism
between the government-owned and privately owned stations. On 11 December 1945
British Prime Minister Clement Attlee announced that Newfoundlanders would be
given the opportunity to determine their political future. Peter Cashin, a former
finance minister under responsible government, relaunched his political career with a
series of broadcasts that criticized the Commission of Government. The commission
had wanted to allow former members of the Assembly the ability to speak to the
county on matters of public interest, but not to allow unrestricted criticism of the
government.40 Galgay himself believed that the corporations’ facilities should be used
to discuss public affairs, but “only in a dignified and courteous manner”. He
commented that one of Cashin’s proposed broadcasts was “filled with purely personal
opinions and unsubstantiated observations, and to make it suitable for broadcast
requires considerable rewriting”.41 In another broadcast Cashin hinted that he was
being muzzled by the Commission of Government and, in a thinly veiled reference to
his speech having been censored, suggested that “if the continuity of my remarks
tonight may seem somewhat disjointed, I know that you will readily appreciate the
peculiar circumstances”. Cashin not only demanded an immediate return to self
government, but accused the Commission of Government of denying
Newfoundlanders their democratic rights, including freedom of speech on the air.42

Perhaps finding the restrictions of the BCN too great, he took his campaign to VOCM.
In a broadcast on 12 January 1946 Cashin set out his case against the forthcoming
National Convention and argued for an immediate return to responsible government.
He also sent a recording of this address to Prime Minister Attlee and had the text
printed as a pamphlet for circulation within Newfoundland. In the speech, Cashin
argued that Newfoundland had been betrayed by the Frederick Alderdice government
when it petitioned for the Commission of Government without calling an election on
the issue, as it had pledged to do during the election campaign of 1932. The

39 Memorandum for the honourable commissioner for finance re Colonial Broadcasting System. Ltd.
Radio Station VOCM, file 18, Galgay Papers, CNSA.

40 Webb, “Origins of Public Broadcasting” pp. 102-4.
41 Galgay to Chairman, 18 June 1945, file 68, Galgay Papers, CNSA.
42 Third Address by Peter Cashin, file 23, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 86



Broadcasting in Newfoundland 87

commission, he argued, was therefore illegal. Furthermore, both the Newfoundland
government’s petition and the Newfoundland Act of 1933 had specified that the
commission would continue until such time as the government finances were
balanced. Cashin pointed out that this condition had been met. Upon this basis, Cashin
concluded that the governor was obligated to immediately call upon someone to form
an administration and call an election. Therefore, Cashin argued, the National
Convention and the Commission of Government itself were both illegal:

Reverting for a moment to the original plot to deprive
Newfoundland of Responsible Government in 1933-34. . . .  Lord
Amulree was consulting with the then Prime Minister regarding the
future of Newfoundland, and I have read communications between
Prime Minister Alderdice and another Minister of the Crown
definitely indicating that, in order to get members of the House of
Assembly to vote for Commission Government, permanent
positions in the Civil Service would have to be arranged for many
of these gentlemen. I state definitely now, that Sir John Puddester,
Present Commissioner for Public Health and Welfare and Deputy
Chairman of the Commission, would not have voted for the
abolition of Responsible Government unless he was definitely
assured of being one of Newfoundland’s Commissioners. Everyone
knows that the present Commissioner for Justice [Harry Anderson
Winter], who was a member of the Alderdice Government and who
voted for the abolition of Responsible Government, . . . was later
appointed a Commissioner; that his brother [James Alexander
Winter] who had been Commissioner for Home Affairs and
Education was placed in a permanent Civil Service position to make
room for the present Commissioner, who later became
Commissioner for Justice after Sir Edward Emerson’s appointment
as Chief Justice of the Supreme Court of Newfoundland.43

Cashin accused Attlee of creating the Convention for the purpose of extending the rule
of the Commission of Government, and thus giving it time to appropriate the surplus
of the Newfoundland government for the benefit of the United Kingdom. He closed
with an appeal to Newfoundlanders to organize local committees and contact him to
coordinate an “all-Newfoundland Movement” to end British rule. This attack upon the
judges was the sort of libellous statement which Galgay had so carefully edited in
Cashin’s addresses on VONF, but Butler took no such precautions. While no suit
arose out of this broadcast, in March of 1947 Cashin was unsuccessfully sued by
Emerson and the Winter brothers for repeating these same accusations in the National
Convention. Cashin’s speech on VOCM alluded to the censorship of his earlier talks
on VONF, allowing Butler to present his station as the independent alternative to the
government station. The BCN, upon the initiative of Commissioner Wild, purchased

43 Address on National Affairs Delivered by Major Peter J. Cashin Over Radio Station VOCM St.
John’s, Newfoundland, On January 12 1946 (St. John’s, n.d.), p. 9, GN 6, file 1939-1947, PANL.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 87



Acadiensis88

a recorder with the aim of recording addresses that were broadcast over VOCM,
presumably to gather evidence that might be used against the station if the BCN were
to decide to suspend the station’s licence and pursue libel suits.44

While the constitutional debate took most of the government’s attention, Galgay
reminded the Commission of Government that there was more at stake for the BCN
than competition and complaint from Butler. VONF’s 640 kc [kilocycle] was the only
frequency which could provide coverage to both coastal Labrador and the fishing
fleets on the Grand Banks. Newfoundland had successfully asked other North
American countries for greater protection for 640 kc than it was entitled to by arguing
that radio served a vital role in protecting life and was not just used for entertainment.
If VOCM were to expand, other countries might not accept the argument that
broadcasting in Newfoundland was something special. Galgay warned:

The entire position with regard to frequency allocation at the next
[international frequency allocation] conference is extremely
unpredictable, and any change in the present situation is bound to
have an adverse effect in Newfoundland. If for some reason
Newfoundland should lose its rights on 640kc then the whole
picture of Broadcasting in Newfoundland may be changed and the
value of the ten-kilowatt station VONF may be reduced to such an
extent that many regional stations may have to be established within
the Island to give the same coverage as now provided by VONF. In
addition to these technical reasons, it is the opinion of the
Governors of the Corporation, that the Act from which they receive
that authority has placed in their hands the responsibility for the
direction of a valuable National Asset in such a manner that the
greatest benefit to the public will be assured. But for the outbreak
of the war broadcasting in Newfoundland would have developed in
an orderly manner the objects for which the corporation was
instituted and would now have been within reach. Instead the
corporation is only commencing the development of this national
asset, and until such time as the responsibility to ensure the greatest
benefit to the public has been discharged, the corporation is unable
to consider the exploitation of any part of this National Trust for the
primary purpose of personal gain to an individual or individuals.

The governors believed it was “only reasonable” that the BCN be able to provide full
service to the country by having a monopoly on high-powered transmitters before
considering applications that were motivated by the financial gain of a privately
owned station. After the national interest was achieved, low-powered privately owned
stations might be permitted to continue operating if necessary for local service.45 The

44 General Manager to Governors, Memo re Ordinary Report, 25 September 1947, GN 6, file 1939-
1947, PANL.

45 Report for the Commissioner, Licensing of new stations and power increases, 6 September 1947, file
6, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 88



Broadcasting in Newfoundland 89

governors concurred with Galgay’s view that the needs of public service outweighed
anyone’s private interest in making a profit, and suggested that this public service
included providing retailers with an opportunity to advertise:

It is not considered that the present policy of the Broadcasting
Corporation is oppressive toward VOCM; if it be restrictive in any
sense it is restrictive as to all present operators of broadcasting
stations. It should be emphasized that this Corporation regards
broadcasting as being a vital and necessary public service, and it
adheres strongly to the principle that no private or commercial
interests should be permitted to obtain any rights or any monopoly
for broadcasting. It is recognized that commercial enterprise has a
right to avail itself of the purely commercial side of broadcasting for
the purpose of advertising their products. For this reason, and in
recognition of this principle the Broadcasting Corporation accepts
for transmission programmes commercially sponsored and
containing advertising matter.46

Each of Butler’s arguments had been dismissed.47

In the fall of 1946 Butler took his case to the National Convention when he was
interviewed by the convention’s Transportation and Communications Committee.
The elected members of the convention sympathized with Butler, but ultimately
accepted Galgay’s argument that if it granted a power increase to VOCM then other
applications would have to be approved. The committee felt unqualified to argue with
Galgay’s contention that this could jeopardize the BCN’s position in international
negotiations on frequency allocations.48 When the chairman of the committee, Joseph
Smallwood, reported as much to the National Convention on 12 December 1946,
several members objected. Cashin stated that Galgay had lied to the committee when
he had claimed there was no censorship by the BCN. Cashin said he knew of an
instance in which a speech had been censored by BCN and that the person had
delivered the same speech over VOCM without any libel action being taken. Trinity
North delegate Reuban Vardy also reported that he had not been permitted to make a
broadcast on the grounds that it was too critical of the government. The member for
Bell Island, Nish Jackman, disputed the BCN’s justification for restricting VOCM. He
maintained it was “an excuse for dictatorship” and suggested that 90 per cent of
people listened to VOCM rather than VONF. He also credited VOCM with the

46 Memorandum of the Governors of the Broadcasting Corporation of Newfoundland with reference to
an application for increased power and extension of broadcast facilities by the Colonial Broadcasting
System Ltd. [1947], GN 6, file 1939-47, PANL.

47 Yet it must be noted that despite the tensions between the state-owned and privately owned stations,
on a day-to-day basis some cooperation continued. Important public events and some other
programming was broadcast over both VOCM and VONF, requiring the two broadcasters to
coordinate their activities. For example, the documentary on “House of Bowring”, 10 February 1949,
was presented over VOCM, VONF, VONH and VORG. See F27630/79-007 (CD917), MUNFLA.

48 Report of the Transportation and Communications Committee, in J.K. Hiller and M.F. Harrington,
eds., The Newfoundland National Convention 1946-1948, Volume 2 (St. John’s, 1995), pp. 121-2.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 89



Acadiensis90

existence of the National Convention itself, and suggested that the convention should
protest the limits upon VOCM’s expansion. Grand Falls representative Malcolm
Hollett concurred with Jackman’s scepticism, and asked Smallwood if he had inquired
into the claim. Thomas Ashbourne of Twillingate, Charles Ballam of Humber and
Leonard Miller of Placentia East all agreed that VOCM should be given a power
increase. Smallwood, himself a former VONF broadcaster, reiterated that he was not
competent to question the BCN’s argument. Chesley Crosbie, the member for St.
John’s City West, argued that if VOUS were given a frequency then VOCM should
have been permitted to expand as well. During the later debate upon the proposed
Terms of Union between Canada and Newfoundland, Edgar Hickman asked if VOCM
would be permitted to continue to operate if Newfoundland were to join
Confederation. Smallwood assured him that privately owned stations operated in
Canada.49 All this was, of course, outside the mandate of the convention and nothing
came of these statements of support for Butler; yet it reveals that private ownership
could have had a more sympathetic hearing in a political process than it received from
the Commission of Government.

In the fall of 1947 Butler once more threatened to take his claim to the governor of
Newfoundland, the National Convention and the people. Butler felt his applications
for expansion had not been treated honestly by the BCN. He claimed that the
commission, having failed to buy VOCM in 1938, was now trying to curtail the
“independent station” by hurting its ability to earn advertising revenue.50 In the
rhetorical struggle between state ownership and private ownership, Butler did not
suggest that state ownership of business was socialism, an argument which might
have had some resonance during the opening salvos of the Cold War. Instead he relied
upon the argument that American broadcasters had successfully employed against a
public-broadcasting alternative – that state ownership of broadcasting led to
dictatorship of the air because the government chose what was and what was not to
be broadcast. Only the “free-market” of listeners choosing what to listen to, the
argument ran, ensured that the public chose what stations broadcast.51 In the
Newfoundland context, such rhetoric might have been even more compelling than in
the American case, since the Commission of Government was unelected and therefore
more prone to using its station as a propaganda tool. By portraying his station as
“independent” Butler implied that only VOCM allowed free expression of opinion
while suggesting that the BCN’s motive for denying the station a power increase was
to muzzle political opposition.

The BCN dismissed the claims that it unfairly benefited from licence fees, that it
undercut commercial advertising fees and that VOCM served the public in the same
fashion that VONF did. Galgay argued that any public service programming provided
by VOCM was only incidental to its commercial activities, and thus not a legitimate
justification for it being placed on a level playing field with the public station. Galgay

49 Hiller and Harrington, The Newfoundland National Convention 1946-1948, Volume 1 (St. John’s,
1995), pp. 200-4, 218, 850.

50 J.L. Butler to Broadcasting Corporation of Newfoundland, 2 August 1947, GN 6, file 1939-1947,
PANL.

51 McChesney, Telecommunications, Mass Media and Democracy; Nathan Godfried, WCFL, Chicago’s
Voice of Labour, 1926-78 (Urbana and Chicago, 1997).

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 90



Broadcasting in Newfoundland 91

was cutting in his assessment of VOCM: “The local news is frequently confined to
Magistrates Court news and St. John’s gossip. It is often times highly inaccurate and
definitely political in character. By the use of ‘Quotes’ it is a subtle form of
editorializing. The foreign news broadcasts by VOCM is [sic] ‘pirated’ off the foreign
news broadcasts of American and Canadian Stations”. Galgay also rejected Butler’s
claim that VOCM provided religious programming. He thought VOCM’s Bible talks,
which Butler delivered himself, did not qualify as “religious broadcasting” since they
were not broadcasts of church services. Galgay reported that the station’s broadcasts
on behalf of the Jehovah’s Witnesses, whom he said were opposed to all forms of
organized religion, were “very close to being offensive”.52 Recordings of two of
Butler’s broadcasts are extant. Perhaps Galgay recorded them as evidence of the
character of Butler’s programme. Butler’s talks contained millennial rhetoric,
references to the corruption of all earthly institutions and the suggestion that many of
those people who held high positions in churches, government and business had been
created by Satan rather than God. He also invited listeners to attend an upcoming Bible
students’ meeting.53 Galgay was a Roman Catholic and it was common for members of
the larger institutional churches to feel threatened by the evangelical rhetoric of the
Jehovah’s Witnesses. Controversy about that group’s proselytising over the radio had
prompted the Canadian government to assume greater control over broadcasting and
restrict religious groups from owning stations.54 In June of 1947 Galgay rejected an
application from the Jehovah’s Witnesses for a one-hour broadcast, despite having
granted similar requests to many other Christian denominations.55

Galgay went on to say that, despite Butler’s assertions, the BCN had received an
insignificant amount of public criticism in proportion to other public broadcasters
such as the CBC and the BBC. He reported that Penson and Frazer had often
expressed gratification at how little criticism had been levelled at the corporation.
Successive Commission of Government representatives on the board had reaffirmed
the policy of having a publicly owned station similar to the BBC, which also accepted
limited advertising. The BCN accepted none of Butler’s criticism, and maintained that
the restrictions on VOCM were necessary to maintain the privileged position of the
BCN in the international allocation of frequencies. As long as Galgay endeavoured to
protect the national interest as embodied in VONF, the private interests of VOCM
would be sacrificed. If the BCN were to grant permission for a five-kilowatt station
to VOCM, in Galgay’s view, it would ruin Newfoundland’s chance to retain rights to
640 kc.56 As late as August of 1948, when it was clear that Newfoundland would
become a Canadian province and discussions were underway to incorporate the BCN
into the Canadian Broadcasting Corporation, Galgay and the Justice Department
continued to discuss new broadcasting regulations.57

When Newfoundland became a Canadian province at the end of March 1949,

52 General Manager to Governors, Memo re VOCM, 4 October 1947, GN 6, file 1939-1949, PANL.
53 University Tape 121, CD845, F27486/79-007, MUNFLA; CB845, F27506/79-007, MUNFLA.
54 E. Austin Weir, The Struggle for National Broadcasting in Canada (Toronto, 1965).
55 Galgay to Governors, 26 June 1947, file 72, Galgay Papers, CNSA.
56 General Manager to Governors, Subject – comment on VOCM correspondence, 4 October 1947, file

18, Galgay Papers, CNSA.
57 General Manager to Governors, 17 August 1948, file 31, Galgay Papers, CNSA.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 91



Acadiensis92

private broadcasters found the Canadian regulator was far more amenable to the
expansion of privately owned radio than the Commission of Government had been.58

VONF, which had been renamed CBN when it was incorporated into the CBC, was
no longer vulnerable to Newfoundland losing its frequency to rapacious broadcasters
in larger countries and eventually ceased to accept advertising. The Canadian
government could allot frequencies to new entrants without the worry about the
vulnerability of 640 kc which had constrained Galgay. Both Butler and Williams
increased their investment in the Colonial Broadcasting System in 1949 once the
Canadian regulator allowed it to expand into new markets.59 Privately owned
broadcasters thrived under Canadian regulation in ways they would have thought
unlikely during the period in which they were regulated by the BCN.

In the years before Newfoundland joined Canada, the competition for listeners and
advertisers made conflict between the state-owned and privately owned stations
likely, especially since the former was given the responsibility of regulating the latter.
In 1938 the Commission of Government appointed a committee to draft a
broadcasting act and regulations for the industry, which, when completed, copied
many of the terms of the Canadian Broadcasting Act and the regulations of the CBC.
If Newfoundlanders were aware of the friction between the CBC and private
broadcasters caused by the state-owned broadcaster being both competitor and
regulator, they were not dissuaded from reproducing a similar relationship. Frazer’s
intention had been to move toward a monopoly anyway, thus elaborate regulations for
privately owned stations would have seemed unnecessary to the writers of the act. The
CBC allowed privately owned broadcasters to operate in their local markets, but the
state-owned broadcaster maintained a monopoly upon connecting stations together
into a network. The Broadcasting Corporation of Newfoundland also prevented
privately owned stations from developing a national service, which it endeavoured to
provide itself. However, there was a significant difference between the approaches in
the two countries. The Canadian government intended the CBC to provide a national
alternative to the American-owned networks, not replace privately owned local
stations. The Commission of Government and the governors of the BCN had initially
hoped to replace the privately owned stations with a government monopoly much like
the British Broadcasting Corporation. Potential criticism had dissuaded the
Commission of Government from forcing the privately owned stations out of business
and, as a result, a public and private system similar to that of Canada emerged. As the
BCN worked towards a comprehensive system that brought its programming to all of
Newfoundland, the privately owned VOCM and other potential competitors were
prevented from increasing transmitter output or building new transmitters.

During the Second World War, the privately owned stations accepted the status
quo, since objections to government policy during wartime seemed unpatriotic. While
the BCN had responsibility for regulating the industry, it granted no broadcast

58 Raboy, Missed Opportunities.
59 Within ten years of Joseph L. Butler’s death in an aircraft crash in 1954, his son established the largest

ownership stake in the company, and Walter B. Williams, Jr. remained a minority share holder until
his own death. See Government of Newfoundland and Labrador, Colonial Broadcasting System
Limited, Registry of Companies, file 01505.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 92



Broadcasting in Newfoundland 93

licences, except those granted to foreign forces to serve their morale needs, and
blocked VOCM’s efforts to expand its business. The end of the war reawakened
political debate as well as the privately owned broadcasters’ demands that they be
allowed to expand their businesses. The vulnerability of Newfoundland in the
international allocation of frequencies meant that Galgay believed the public service
role of the BCN would be undermined by the expansion of a privately owned, market-
driven alternative. During this same period Canadian private broadcasters used their
political and economic clout to consolidate the government’s and the public’s
acceptance that they had a place in the broadcasting “marketplace”. Judging by the
sympathy the elected members of the National Convention had for Butler’s position,
if Newfoundland had had a democratic government during the 1930s and 1940s,
perhaps its broadcasting system would have been more similar to that of Canada.

15914-05 Webb  5/9/06  2:58 PM  Page 93


